Vanaf maart 2020 raasde het coronavirus als een orkaan door het beurzenlandschap. Het regende uitstel na uitstel tot annuleringen toe. Sommige beursorganisatoren besloten om een jaar op te schuiven, soms zelfs twee jaar of meer. Dat voedde de gedachte dat beurzen hun beste tijd zouden hebben gehad. En dat voortaan met andere commerciële instrumenten dan vakbeurzen bedrijven hun klanten zouden informeren en tevredenstellen. Virtuele in plaats van fysieke beurzen zagen het daglicht, virtuele showrooms werden tot in het digitaal netwerk van de klant gebracht. Het leek erop dat fysieke vakbeurzen nooit meer zouden terugkomen. Maar is dat wel zo?
Tijdens de recentste enquête van Fedustria bij haar lidbedrijven, in januari 2022, verwachtte 94 procent van de deelnemende bedrijven dat (internationale) vakbeurzen en salons in 2022 zouden hernemen, maar slechts gedeeltelijk, en dan nog niet alle beurzen. 6 procent verwachtte dat de beurzen wel volledig zouden hernemen zoals voorheen. Maar zowat elk bedrijf was en is van mening dat vakbeurzen opnieuw een rol zouden gaan spelen in het commercieel verhaal van de bedrijven uit de textiel-, hout- en meubelindustrie. Niet verwonderlijk, zeker niet in het geval van interieurproducten waar het vaak gaat om producten met een hoge tactiliteit, die de klant voorafgaand aan de aankoop graag in een setting wil zien, voelen en ervaren. Ook de persoonlijke fysieke interactiviteit met de verkopers kan in vele gevallen niet tippen aan de eerder afstandelijke en koele virtuele ontmoetingen. Bovendien bieden vakbeurzen de bezoekers de gelegenheid om op eenzelfde locatie en binnen een bepaald tijdsschema een heel aantal leveranciers en merken te ontdekken en bezoeken.
Op de vraag in welke mate corona een gevolg heeft gehad voor de toekomstige deelname als individuele standhouder aan (inter)nationale vakbeurzen in 2022 in vergelijking met de situatie pre-corona, gaf 36 procent (43 procent in de vorige snelenquête van september 2021) van de bedrijven aan dat zij evenveel als voordien aan vakbeurzen zullen deelnemen, maar bijna een op drie bedrijven gaf aan dat in de toekomst minder te zullen doen. Mogelijk plooien deze laatste zich (deels) terug op de organisatie van eigen huisshows. Verder meldde 11 procent van de respondenten daar (nog) niet op te kunnen antwoorden, en slechts 1 procent (4 procent in de vorige snelenquête) zal meer dan voordien aan vakbeurzen deelnemen. Noot: voor bijna een op vier bedrijven blijkt het gegeven ‘vakbeurzen’ niet relevant te zijn.
Keukenfabrikanten bevinden zich allicht (deels) in deze categorie. Zij beschikken vaak over één tot meerdere eigen showrooms, waar zij hun nieuwe realisaties en producten direct aan de consument kunnen presenteren en zijn dan ook minder geneigd om nog aan (vak)beurzen te gaan deelnemen.
Kortom, door corona zal ongeveer een op drie bedrijven beduidend minder aan vakbeurzen deelnemen dan pre-corona. Dat is toch significant. Vraag is nu wat het effect van de oorlog in Oekraïne zal zijn?