Een helpende hand, een duwtje in de rug, een partner in crime. Noem het zoals je wil, met DER KREIS staat er een internationale hulplijn klaar.
Tekst Tom Rampelbergh Beeld DER KREIS
De kracht van de gemeenschap DER KREIS is niet te versmaden. De internationale cijfers zeggen genoeg. DER KREIS is actief in 17 landen en telt meer dan 3.000 aangesloten partners met de focus op middelgrote keukenretailers. “Een voordeel van deze grote community is wel het veelvoud aan ideeën en initiatieven die in de 17 landen ontstaan”, aldus Ronny Thyssen, sinds het midden van dit jaar aan het hoofd van DER KREIS BeLux.
In onze vorige editie van Keukenbouw las je er ongetwijfeld alles over. Ronny Thyssen nam op 1 juli 2020 het roer in handen van DER KREIS BeLux en volgt daarmee Daniel De Decker op. Thyssen brengt een rugzak vol keukenervaring mee. “Het uitgebreid netwerk dat Daniel De Decker uitbouwde is een stevige basis om op verder te werken”, aldus Thyssen. “Ik wil zorgen voor een frisse wind doorheen de organisatie met de uitbouw van het eindverbruikersmerk Keukenspecialisten.be en het aanboren van digitale diensten. Uiteraard geef ik mijn ogen de kost bij mijn collega’s van DER KREIS in de andere landen. We willen allemaal de concurrentiepositie van de leden van DER KREIS verstevigen en hen ondersteunen op alle gebied. Het gaat veel verder dan enkel een gunstige inkoopprijs onderhandelen. Denk maar aan marketing, communicatie, financiële administratie, advies over de showroom, het personeel, het businessplan en zo meer. Heel belangrijk om te onthouden: we dwingen niemand in een bepaalde richting. Onze leden behouden hun individuele vrijheid. Wij ondersteunen hen zodat ze hun corebusiness met passie en kunde dagelijks kunnen blijven uitvoeren.”
Ernst-Martin Schaible richtte DER KREIS op in oktober 1979. Het oorspronkelijke doel was het inkoopvolume van de keukenspecialisten bundelen om zo marktconforme condities bij de grootschalige leveranciers te onderhandelen. Dit was nodig om het voortbestaan van middelgrote speciaalzaken te waarborgen, zo vond Schaible. Door de jaren heen ontwikkelden Schaible en zijn team tal van bijkomende diensten zodat we nu eerder kunnen spreken over een full-service dienstverlener, niet alleen in de keukensector maar ook in tal van andere branches. Het motto is echter steeds hetzelfde gebleven: ondernemersvrijheid door vereniging. DER KREIS is dan wel een verzameling van leden, geen enkel lid wordt in een bepaald keurslijf gedwongen. Het is wel zo dat DER KREIS leden verzamelt om zo de kracht van de gemeenschap te doen spreken tijdens onderhandelingen met leveranciers over bepaalde condities.
DER KREIS ontwikkelde met Keukenspecialisten een keukenconcept dat in elk land wordt uitgerold, rekening houdende met het karakter en de eigenschappen van dat land. Keukenspecialisten.be vormt onder de paraplu van DER KREIS een landelijke dekking met verzorgde en up-to-date showrooms. “Met behoud van de eigen identiteit”, voegt Thyssen meteen toe. “De ondernemers van Keukenspecialisten.be maken ‘je keuken écht persoonlijk!’. Elke consument verdient kwaliteit, advies en producten. Met dit marketingconcept stellen we de ondernemers in staat om zich naar de consumenten te onderscheiden op het gebied van persoonlijk contact, vakkennis en ervaring.”