Het moet kloppen. Waar de functionele ruimtes vroeger het liefst achter gesloten deuren bleven, zagen we door de jaren heen het tij keren. Een interieur ging puur om design, esthetiek stond los van functionaliteit. Vandaag gaat het om een naadloos geheel, een weerspiegeling van degene die er woont. Een integratie van karakter, stijl en noden. Zeker voor de badkamer.
Trend alert: all-in-one. Wil dit zeggen dat klanten steeds meer willen? Meer ruimte, dure materialen en ‘iets uit de boekskes’? Zeker niet. Wil je de verwachtingen van klanten blijven overtreffen, en als vakman echt het verschil maken, dan ga je niet voor een copy-paste versie van hun Pinterest moodboards. Je gebruikt dat als dankbare leidraad, aangevuld met jouw expertise op basis van specifieke noden en maatschappelijke trends. Het gaat om hoe slim je omgaat met wat je door je klant voorgeschoteld krijgt. Oplossingen op maat dus en dan heb ik het niet enkel over de afmetingen.
Badkamers zijn geëvolueerd naar een persoonlijke plek van rust en welzijn. De algemene term sanitair dekt de lading eigenlijk al lang niet meer. Badkamers zijn meer dan die technische ruimtes gevuld met nuttige watergerelateerde voorzieningen. Ze staan voor de rituelen die je dag beginnen en eindigen, je leeft erin. Compromissen tussen schoonheid en functionaliteit zijn uit den boze. Meer nog, aspecten zoals gezondheid, duurzaamheid en comfort zijn daar onlosmakelijk mee verbonden.
De betere badkamer- en keukenmerken spelen daar vlot op in. Moodboards komen tot leven. Series die eerder enkel bestonden uit praktisch kraanwerk worden aangevuld met prachtige badmeubelen, accessoires en porselein. Personalisatie is key. De match met de rest van het interieur is snel gemaakt. Zeker wanneer je de gekozen materialen zoals hout, keramiek en natuursteen doortrekt in het totaalontwerp van de woning.
Dat zonder in te boeten op het praktische. Organising is hot. Onze ruimtes worden alsmaar kleiner, maar slimme opbergfuncties maken een overvloed aan traditionele (spiegel)kasten alsnog overbodig. Denk aan ingenieuze ladeverdelingen, garderobesystemen en en suite multifunctionele laundry rooms. Show what you’ve got, glazen ladefronten iemand?
De pandemie deed ons een inhaalbeweging maken op vlak van hygiëne en comfort. Binnenkort zijn douchetoiletten niet meer weg te denken. Elektronische smartkranen, filtersystemen, antibacteriële coatings en wellness-items zorgen voor toegevoegde waarde op vlak van gezondheid en onderhoud. Qua duurzaamheid staan water- en energiebesparing natuurlijk centraal, maar wat dacht je van wc-systemen die op voorhand problemen spotten zodat je meteen kan ingrijpen?
Onze job is om de vakman in dat expertisetraject te ondersteunen. We creëren de optimale flow tussen het vernieuwende aanbod van onze leveranciers en het vakmanschap van de interieurbouwer. Elke schakel binnen de customer journey moet op punt staan, van het eerste klantcontact tot rimpelloze na-service. Goed gekozen partners met een sterk netwerk spelen daarin een glansrol. Kennis en vakmanschap verkopen, wanneer je het met veel brio aanpakt, doe je het plaatje kloppen.
Caroline Dries
Business Development Manager @Brio Group
Neem dan rechtstreeks contact op met Brio Group.
Contact opnemen