NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Anticiperen om nog sterker terug te veren

Anticiperen om nog sterker terug te veren

Na twee jaar van uitbundige groei lijkt de keukenbouwsector te kalmeren. De wereldwijde economische context zit daar zeker voor iets tussen. Toch zijn de meeste spelers ervan overtuigd dat herstel nabij is en bereiden zich erop voor. En in dit opzicht richt keukenspecialist Componenti zijn pijlen in drie belangrijke richtingen, met als doel zijn reputatie te verstevigen en zichzelf uit te rusten met de beste wapens om aan alle eisen te voldoen wanneer de tijd rijp is.

De groei van de afgelopen twee jaar is afgeremd. Gevoelig voor de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen, de dalende koopkracht en de hoge kredietkosten, lijken consumenten de hand op de knip te houden. Yves Coelmont, Klantrelaties Vlaanderen: “De prijs van een typische keuken zal in 2023 zo’n 25 tot 30 procent hoger liggen dan in 2022. Fabrikanten, ook van elektrische en sanitaire producten, hebben hun prijzen meermaals verhoogd om de stijging van de grondstofprijzen op te vangen. Trouw aan onze filosofie om de beste prijs-kwaliteitverhouding te bieden aan onze klanten, hebben we ons beperkt tot een eenmalige prijsstijging van 3 procent. Investeren in een nieuw huis is moeilijker geworden voor jonge mensen. Dit verklaart ook waarom minder mensen onze showrooms bezoeken. Maar als een potentiële koper door de deur van een showroom loopt, is dat met veel interesse en een echte koopintentie.”

Gericht investeren 

Om de terugval in de markt het hoofd te bieden en de verloren verkoop goed te maken, moet je je aanpak veranderen, zoals iets nieuws proberen en je onderscheiden van je concurrenten. Want de concurrentie is hevig. Yves Coelmont legt uit: “We zijn ervan overtuigd dat de markt weer zal aantrekken. Als we ons goed willen positioneren voor de opleving, moeten we daarop anticiperen. Bij Componenti hebben we het geluk te vertrouwen op een visionair managementteam dat altijd niet drie, maar wel vijf stappen vooruit loopt. We blijven investeren in onze mensen. Een nieuwe verkoopmedewerker heeft het team versterkt en richt zich op de doe-het-zelfmarkt, online activiteiten, elektro en de vervangingsmarkt in de provincie Luxemburg en het Groothertogdom Luxemburg. En we zien al veelbelovende resultaten.” 

Diezelfde stap zette Componentie ook met een samenwerkingsovereenkomst met een vertegenwoordiger voor de Nederlandse markt, een heel andere markt dan de onze. “De Nederlandse markt is voor 55-60 procent in handen van DMG, maar er zijn ook een flink aantal ketens en zelfstandigen in het midden- tot hogere segment. De mentaliteit en koopkracht zijn er anders, net als het besluitvormingsproces. We zijn niet zo bekend in Nederland, maar we denken dat onze producten in het midden- en topsegment daar wel een publiek zullen vinden. Ook hier hebben we de logistiek, de voorraad en de juiste producten met Gessi en Schock om deze markt te beleveren.” 

Goede samenwerkingsovereenkomsten sluiten

De naamsbekendheid van het bedrijf vergroten is zeker een belangrijke ambitie voor 2023 en 2024, en daarna. Yves Coelmont vertelt ons in primeur: “Na een verdubbeling van onze omzet en na een uitstekende post-covidperiode groeide onze reputatie en wekten we de interesse van een grote groep, namelijk de aankoopgroepering ROYAL CROWN, een referentie in België. Er volgde een reeks gesprekken en vergaderingen die uitmondden in een opwindende samenwerking die alleen maar voordelen biedt. Het lijdt geen twijfel dat de naam Componenti goed gepromoot zal worden, zowel in de prachtige showroom als tijdens klantenbezoeken.”

Tegelijkertijd is het assortiment van de Belgische specialist versterkt met twee belangrijke nieuwe partners. De eerste is Rodi. Deze spoelbakkenfabrikant was al aanwezig in het assortiment van Componenti met roestvrijstalen modellen met afdruipgedeelte. Deze keer omvat het assortiment roestvrijstalen spoelbakken zonder afdruipgedeelte en met een geïntegreerde crépine, met als speciaal kenmerk dat ze extra randen hebben om allerlei accessoires op te leggen. “We hadden al een soortgelijk model in composiet in het Schock-assortiment. Maar nu bieden we een roestvrijstalen variant van hoge kwaliteit in het topsegment, tegen een lagere prijs dan de concurrentie,” zegt Yves Coelmont. “Onze tweede partner, Silverline, is een Turkse fabrikant van dampkappen met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, die ons andere opties biedt dan onze jarenlange partners AirForce en Galvamet, met name voor de telescopische dampkappen van 60 en 90 cm, die bijzonder nuttig zijn in de groeiende b2b-markt voor appartementen, waar functionaliteit en compactheid hand in hand gaan,” besluit Yves Coelmont. 

Uitgebreide opendeurdagen

Componenti was niet aanwezig op de vorige editie van Batibouw. Dit jaar concentreert het bedrijf zich liever op de organisatie van zijn opendeurdagen in september, verspreid over vijf dagen in plaats van drie. Het evenement, van 10 tot en met 14 september 2023, zal dynamischer zijn en nog meer publiek aantrekken, met als doel om klanten bewust te maken van het huidige assortiment en om de twee nieuwe fabrikanten-partners stijlvol te presenteren. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details