NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
“3.580 gasten maken en ervaren het verschil”
Volker Klodwig: “MHK maakt het verschil en dat zullen we blijven doen.”

“3.580 gasten maken en ervaren het verschil”

Wat krijg je als je na zeven jaar, een beetje langer dan normaal wachten door omstandigheden, de Europese leden van MHK uitnodigt naar Berlijn voor de internationale Hauptversammlung? Juist, een geweldige sfeer, heel wat positieve keukenvibes, interessante gesprekken en een pak motivatie om de rest van het jaar aan te pakken. Met ook de zon van de partij spraken alle aanwezigen over een topeditie.

Moderator Katrin Müller-Hohenstein en de nieuwe raad van bestuur van de MHK Group.

De MHK Group blies voor het eerst in zeven jaar weer verzamelen in het immense Estrel Hotel in Berlijn. En het moet gezegd, de MHK-leden en de contractleveranciers gaven massaal gehoor aan deze oproep. Van 2 tot en met 4 juni was het een keukendrukte van jewelste in de grote congreszalen, de kleinere polyvalente ruimtes en de foyer van het hotel. Maar liefst 3.580 gasten uit zeven landen genoten van de Living & Style beurs van ongeveer 7.000 vierkante meter, een pak interessante keynotes en zeer geslaagde muzikale acts. Misschien wel het meest opvallend waren de blije gezichten van alle keukenprofessionals, de vele gesprekken die leidden tot een gezellig geroezemoes doorheen het hotel en de eerlijke emoties van de winnaars van de Goldene Dreieck voor Mooiste Keuken van Europa en Mooiste Badkamer van Duitsland. Een verdiende spotlight werd bovendien geschenen op de MHK-leden die 25 jaar of langer partner zijn (een heel podium vol, nvdr.) en op de afscheidnemende CEO Werner Heilos die geëerd werd met een videoboodschap van vele partners en een minutenlange staande ovatie. Volker Klodwig neemt het roer over en ziet de toekomst rooskleurig in: “MHK maakt het verschil en dat zullen we blijven doen.”

Consumenten kiezen voor vaklui

De Duitse consument is meer dan bereid te investeren in een nieuwe keuken en badkamer, en hij heeft daar een mooi budget voor over. Dat is het leuke resultaat dat een consumentenonderzoek van Civey in opdracht van de MHK Group aantoont. “Meer dan 75 procent van de consumenten die tussen dit en twee jaar deze investering doen, wil daarbij een beroep doen op de vakhandel”, geeft Volker Klodwig nog mee. “Het zijn de sterke punten van alle MHK-leden die de consumenten naar de vakhandel doen gaan, namelijk de kennis en expertise en het persoonlijke contact met de klanten. We zien de toekomst dan ook rooskleurig in en zijn overtuigd dat de ingeslagen weg de juiste is. De resultaten van dit onderzoek geven ons extra motivatie om nieuwe ideeën uit te werken en zo onze leden nog meer te ondersteunen.”

De Mooiste Keuken van Europa staat in Nederland.

Digitaal luik uitbouwen

“Het is zeven jaar geleden dat we een internationale Hauptversammlung hebben georganiseerd”, begon Volker Klodwig zijn welkomstspeech. “We zijn blij dat zo veel van onze leden hier aanwezig zijn. Het geeft ons de kans de nieuwe raad van bestuur voor te stellen en meteen mee te geven wat de nieuwe concepten zijn die we implementeren.”

Een van die nieuwe gezichten is Thorsten Hallermeier die als CDO, Chief Digital Officer, de verdere uitbouw van het digitale luik voor zijn rekening neemt. Hij meldde onder meer de komst van CARAT emotion. Hallermeier: “Een nieuwe mijlpaal wat betreft de keukenplanning. CARAT emotion biedt een nog realistischere en levensechte voorstelling van de nieuwe keuken van een klant. In het najaar, met de Küchenmeile, doen we er nog een schepje bovenop.”

Dat digitalisering een belangrijk thema is en blijft, bewezen ook de verdere keynotes tijdens de Hauptversammlung. Saliha Özcan vertelde hoe ze van een lerares uit de basisschool uitgroeide tot de grootste foodblogger in Duitsland en Europa met haar eigen YouTube-kanaal Sally’s World. Ze publiceert regelmatig receptideeën en ontwikkelt ondertussen ook haar eigen producten. “Vanaf mijn eerste video zette ik in op de content”, leert Özcan ons. “Ik wilde mijn kijkers en volgers wat leren, een overblijfsel uit mijn vorige carrière wellicht. Informatief maar wel op een leuke manier gebracht. Onthoud dat elk platform zijn eigen publiek heeft en dus ook zijn eigen manier van content vraagt. Een video op YouTube reposten op Instagram heeft dus geen zin. Gelukkig zijn de camera’s van een smartphone vandaag van zo’n topkwaliteit dat professioneel materiaal eigenlijk niet meer nodig is.”

Mooiste Keuken van Europa

Naar elkaar luisteren, van elkaar leren en samen handelen. Het zijn enkele principes die gangbaar zijn in de werking van een orkest en die door Christian Gansch, internationaal gekend als dirigent, vertaald werden naar de ondernemerswereld. Doorspekt met gekende en minder gekende muziekstukken legde hij uit hoe een concert tot stand komt, wat de rol van de dirigent daarin is en hoe de verschillende muzikanten met elkaar samenwerken om tot een gemeenschappelijk resultaat te komen. Na de keynote van Christian Gansch volgde de spannende ontknoping van de Goldene Dreieck waarbij de Mooiste Badkamer van Duitsland en de Mooiste Keuken van Europa werden gekozen. Alle aanwezigen namen via een live voting deel. Uit elk MHK-land werd een gerealiseerde keuken genomineerd om mee te dingen naar deze gewaardeerde award. De Belgische inzending, een ontwerp van De Schryver keukencreaties uit Kruibeke, slaagde er jammer genoeg niet in haar nominatie te verzilveren. De Mooiste Keuken van Europa werd getekend door Loomans Keukens uit Eindhoven. Dat deze naar waarde wordt geschat, bleek bij de prijsuitreiking waarbij de nodige traantjes vloeiden.

Afscheidnemend CEO Werner Heilos werd tijdens het afsluitend galadiner uitgebreid in de bloemetjes gezet.

Ontspannende afsluiter

Na een interessant bezoek aan de beurs Living & Style waar op een oppervlakte van 7.000 vierkante meter maar liefst 107 fabrikanten een stand hadden, na de inspirerende keynotes waar een pak handige tips werden gegeven, na de vele boeiende gesprekken tussen collega’s was het tijd voor ontspanning. Nadat de middagpauze werd ingeluid met een surprise act, een optreden van The 12 Tenors, volgde zaterdagavond het traditionele galadiner. Aansluitend gaven Rea Garvey en Marlon Roudette het beste van zichzelf tijdens fel gesmaakte optredens waarna de dansbenen mochten worden losgegooid.

Heeft u vragen over artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met MHK Belgium.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Adres Z3 Doornveld 32
1731 Zellik
België
Telefoonnummer 02/521.35.38. E-mailadres [email protected] Website mhk-belgium.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?