NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Overvloed aan keuze
Een mix van porselein, glas en kwarts: Dekton van Cosentino, hier in de kleur Baltic.

Overvloed aan keuze

Het gaat hier immers over een belangrijk ‘toestel’ met zowel functionele en esthetische eisen. Bovendien is het van groot belang voldoende werkbladruimte te voorzien.

Probeer je eens te verplaatsen in de hoofden van de klanten die voor je zitten om hun nieuwe keuken te bespreken. Zij moeten over zo veel dingen nadenken, praten (misschien zelfs argumenteren en discussiëren) en misschien wel bij jou aan tafel de finale knopen doorhakken en beslissingen nemen. Welke toestellen komen er? Welke toch maar niet? Is er nog plaats in de keuken (en in het budget) voor die wijnkast of stoomoven of laten we die kelk aan ons voorbijgaan? Welke kraan en spoeltafel willen we op ons werkblad? En natuurlijk ook, welk werkblad?

Een werkblad met een oppervlak uit gesinterde steen. Materiaal beschikbaar bij Neolith.

Dagelijkse kost

Eerst en vooral, een werkblad moet de gebruikers voldoende ruimte geven om de dagelijkse handelingen in de keuken zonder plaatsgebrek en bijbehorende irritaties te kunnen uitvoeren. Het is en blijft toch vooral de plaats waar de groentjes worden gesneden, de aardappelen worden geschild en zo meer. De minder ervaren koks onder ons, of zij die avontuurlijk zijn ingesteld en regelmatig nieuwe dingen proberen, hebben dan misschien nog wat extra ruimte nodig om het kookboek of uitgeschreven recept te leggen. Dit kan allemaal misschien wel een detail lijken of zo aanvoelen, maar het levert wel een positief gevoel op wanneer aan deze zaken aandacht wordt geschonken.
Vraag dus zeker door naar de gewoontes in de keuken. Is het echt geëvolueerd naar het epicentrum van de woning met dus nog extra activiteiten? Is het de keuken gebleven waarin wordt gekookt en eventueel gegeten, maar waaruit daarna iedereen vertrekt naar zijn of haar favoriete plekjes? Spreken we over een keuken en woonkamer die versmolten zijn tot één geheel waarbij het kookeiland als het ware als overgang tussen beide fungeert?

Blijven vragen stellen

Uitgangspunt bij quasi elk gesprek over een werkblad en bij uitbreiding de toestellen tot zelfs de gehele keuken: klanten weten niet wat ze willen, wel wat ze niet willen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, die heb je in alle mogelijke situaties. Het merendeel van de bezoekers van een showroom weten niet wat ze willen wanneer ze die showroom binnenstappen. Anderzijds is mond-aan-mondreclame de sterkste die er is, dus als je die klanten perfect helpt naar die oplossing die ze nodig hebben, dan zullen hun naasten dat met een heel gepassioneerde argumentatie te horen krijgen. Verkoop hen dus niet zomaar eender welk werkblad maar stel vragen en blijf vragen stellen tot je zeker weet wat zij willen. Elk materiaal heeft zijn karakteristieken, elk materiaal reageert anders op de dagelijkse handelingen in de keuken. Jij weet dat, de klant hoogstwaarschijnlijk niet.

Roestvrij staal heeft de oversteek naar de particuliere keukens gemaakt. (Foto: Franke)

Materiaalkeuze

Qua materialen kan je de klant een heel arsenaal voorstellen. De meeste mensen die bij jou aan tafel aanschuiven zullen natuursteen (marmer en graniet zijn ongetwijfeld de meest gekende), composiet en keramiek kunnen noemen. Minder gangbaar als materiaal voor een werkblad, maar daarom zeker niet onbekend bij je gesprekspartners zijn inox, hout en glas. Solid surface komt meer en meer opzetten als extra keuzemogelijkheid. Voor elk type keuken is er wel een materiaal, in de juiste kleur of afwerking, dat er het beste bij past. Voor elk type klant is er ook wel die voorkeur. Vragen stellen is dus de boodschap. Eigenschappen opnoemen van elk materiaal zodat klanten achteraf niet voor een voldongen feit staan.

Kwartsiet lijkt vaak op marmer en heeft een duurzaamheid vergelijkbaar met deze van graniet. (Foto: Kitchen Center Thonon, Louis Culot)

Trends spotten

Keukenbouw houdt graag de vinger aan de pols wat betreft trends en ontwikkelingen. Vindt het product of materiaal zijn weg naar de keukensector, dan verdient het onze aandacht. Dat gaat over totaal nieuwe ontwikkelingen maar evenzeer over producten of materialen die er wat langer over doen om zich te ontbolsteren. Je leest verderop in dit dossier meer over de verhoogde populariteit van kwartsiet en dolomietmarmer, twee types natuursteen met de elegante look van marmer en de hardheid van graniet. Ook laminaat verdient zijn plaats in dit lijstje, meer bepaald compact laminaat met een gekleurde kern timmert aan de weg van de populariteit. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details