NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Ilwa: 90 jaar ervaring in de keukenbouwsector
Johan Illegems: oog voor detail, liefde voor het vak.

Ilwa: 90 jaar ervaring in de keukenbouwsector

Met passie en fierheid keukens en maatkasten ontwerpen en afleveren, met oog voor een zo duurzaam mogelijke productie. Dat is de missie van het familiebedrijf Ilwa uit Ruisbroek. Met bijna 90 jaar ervaring, gespreid over drie generaties, klinkt deze naam als een klok in de keukenbouwsector. Vandaag staan Johan Illegems en zijn echtgenote Kristel Desaeger aan het hoofd van de familiezaak.

Als derdegeneratiezaakvoerder is Johan opgegroeid tussen de productiemachines en materialen waarmee keukendromen van klanten gerealiseerd worden. “Het verhaal van Ilwa start in 1936, toen mijn grootouders Albert Illegems en Francine Walschap een schrijnwerkerij opstartten”, zegt Johan. “In de jaren ‘60 lanceerden ze de firmanaam Ilwa, door de eerste twee letters van hun familienamen aan elkaar te plakken. De tweede generatie bouwde het bedrijf verder uit tot een moderne productiefaciliteit van keukens. In 1996 kwam ik samen met mijn echtgenote aan het roer van Ilwa. De voorbije jaren hebben we keihard gewerkt om niet alleen ons aanbod uit te breiden met maatkasten, maar ook om een solide netwerk van zelfstandige verkooppunten in België uit te bouwen en ons machinepark te moderniseren. Met een ploeg van circa 65 medewerkers – van ontwerpers tot installateurs – helpen we elke klant verder.”

Klanten investeren alsmaar meer in kwalitatief hoogstaande keukens, uitgerust met de laatste technologische snufjes.

Duurzaam vervaardigde materialen

Consumenten investeren graag in een moderne en goed uitgeruste keuken. Want deze plek in huis is niet alleen the place to be om heerlijke maaltijden te bereiden, maar ook om samen te komen met het gezin en vrienden. Investeren in een vakkundig ontworpen en vervaardigde keuken is dus meer dan een goede investering. “We merken dat klanten alsmaar meer willen investeren in kwalitatief hoogstaande keukens, die bovendien uitgerust zijn met de laatste technologische
snufjes”, bevestigt Johan.

“Ook de trend naar duurzaam vervaardigde materialen is duidelijk merkbaar. Met Ilwa halen we letterlijk alles uit de kast om keukens te maken die de tand des tijds lang doorstaan, met onder meer slijt- en kleurvaste materialen die onderhoudsvriendelijk zijn en beschermd zijn tegen vochtindringing. In onze Ruisbroekse productievestiging produceren en lakken we zelf keukenonderdelen. Door ruime basisstocks garanderen we onze klanten een korte levertermijn.”

Ook sterk in maatkasten

Sinds enkele jaren produceert Ilwa niet enkel keukens, maar ook maatkasten. Via een brede waaier van producten – livingkasten, dressings, kasten in badkamers,… – kan het familiebedrijf haar klanten nog beter van dienst zijn. “De vraag naar maatkasten is booming”, aldus Johan. “Dit is onder meer het gevolg van alsmaar kleiner wordende woonoppervlaktes, waardoor bewoners de beschikbare binnenruimte zo efficiënt mogelijk willen inrichten. Daarnaast tillen vakkundig vervaardigde en trendy maatkasten de waarde van een woning naar een hoger niveau: ze maximaliseren de opbergruimte en creëren een nette woonomgeving. De combinatie van esthetiek en functionaliteit scoort altijd.”

Gepersonaliseerde aanpak

In de sector van keukenbouw is de een-op-eenrelatie met de klant essentieel om een resultaat te bekomen dat perfect aan de verwachtingen beantwoordt. Een luisterend oor, meedenken met de klant, een foutloze plaatsing en een service om ‘u’ tegen te zeggen zijn volgens Johan de winnende combinatie voor een duurzame klantenrelatie. “Ons Ilwa-team is samengesteld uit vaste medewerkers die – van ontwerp tot installatie – perfect op elkaar ingespeeld zijn en expertise onderling delen. Onze ontwerpers hebben een interieuropleiding, wat een absolute meerwaarde oplevert om keukendromen van klanten in een ontwerptekening te gieten. Goed om weten is trouwens dat we geïnvesteerd hebben in software die automatisch tekeningen genereert op basis van concrete gegevens.”

“Investeren in een keuken is voor een klant geen lichtzinnige beslissing”, gaat Johan verder. “Daarom gaan we steeds voor meerdere intakegesprekken, waarbij we onze tijd nemen om alles duidelijk te overlopen en een klant de nodige bedenktijd te geven. Tegelijk spelen we open kaart: als een bepaalde droom door technische en/of budgettaire redenen niet haalbaar is, zeggen we dit aan klanten. Zij appreciëren die eerlijke aanpak.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?