Wat begon als een lokale groothandel voor sanitair en keukenelektro is vandaag een succesvolle groep van keuken- en badkamerspecialisten, waaronder de aankoopgroepering Brio. Johan Van Loock, oprichter van de groep, bracht vernieuwing in zijn bedrijf én op de markt.
We keren 25 jaar terug in de tijd. Johan Van Loock start in Hulshout ECK, voluit Elektro & Sani Center Kempen. De lokale groothandel groeit in de jaren daarop uit tot een begrip in de Kempen en daarbuiten. Van Loock beseft echter dat hij de positie van ECK moest bestendigen en ziet in de trend van de aankoopgroeperingen een mooie opportuniteit. Samen met Olivier Lanckriet van Exellent richt Johan Van Loock de aankoopgroep voor keukens en sanitair Brio op. 2013 staat in de boeken als officiële startdatum.
Van bij de start richt de aankoopgroepering zich op de marktsegmenten van zowel keukens als badkamers. “Dat is een bewuste keuze”, aldus Peter Vanthienen, Formule Manager bij Brio en al van bij de start actief binnen het bedrijf. “We identificeerden deze beide segmenten immers als belangrijke groeipolen in de markt en konden verder bouwen op de basis van ECK. Een mooi begin van waar we ons vandaag op toespitsen: totaalinterieur. Alles zit onder één dak. De link met ECK blijft dan ook een vaste waarde, naast alle grote leveranciers. Dankzij hun voorraadbeheer leveren we steeds tijdig en vlot aan onze klanten. Rechtstreekse leveringen vanuit onze leveranciers naar onze partners lopen hiermee parallel.”
Het Brio-motto luidt: samen sterker, samen beter. “Ons doel ligt immers in de kracht van zelfstandige ondernemers in keukens en badkamers samen te brengen in één sterke groep”, onderstreept Vanthienen. “Door de krachten te bundelen bieden we elkaar een meerwaarde op elk niveau. Daarom spreken we niet van leden maar van partners. Elke ondernemer blijft baas in eigen huis. Met Brio willen we hen ondersteunen in die aspecten waar ze nood aan hebben. We brengen echter nooit een wij-verhaal, maar blijven de identiteit en het vakmanschap van onze partners benadrukken. Bovendien geven we onze partners een extra duwtje in de rug: marketing & branding, diverse opleidingen (productkennis, klantgericht denken, …), netwerken, online aanwezigheid… zijn enkele voorbeelden uit ons aanbod. Onze grootste troef? Dat blijft veruit ons groepsgevoel. Collegialiteit en ideeënuitwisseling, bijvoorbeeld bij het inrichten van een etalage en showroom, liggen steevast aan onze basis. Daarnaast bieden we ook onze eigen Brio-showroom aan. Onze interieurspeciaalzaken en hun klanten kunnen bij ons in Herentals terecht voor een deskundige uitleg over de producten waarbij ze die ook meteen kunnen testen.”
ECK bestaat dit jaar 25 jaar, een jubileum dat niet onopgemerkt voorbij zal gaan. Doorheen het jaar zijn activiteiten en acties gepland om de trouwe klanten te bedanken. Eind 2019 mondt het jubileumjaar uit in een groot feest. “ECK, het platform binnen de Brio Group, blijft een sterke en gevestigde waarde”, benadrukt Vanthienen. “Bij ECK staat de klant centraal en wordt zwaar ingezet op service naar de dealer toe. Belangrijk binnen dit verhaal is de boodschap dat er niet aan particuliere verkoop wordt gedaan, enkel en alleen levering en verkoop aan de vakhandel.” Dat de groep Brio-ECK nog steeds opportuniteiten identificeert en aanpakt, mag blijken uit de creatie en lancering vorig jaar van O-Plus, een eigen label badkamer- en keukenoplossingen. “Een eigen selectie aan producten ontbrak nog”, horen we. “O-Plus vult dit gat in de markt.”