Een focus op zowel de elektro-detailhandel als de zelfstandige keukenhandel, dat typeert de firma D. Engels. Wat in 1927 in Antwerpen begon als een kleine, lokale zaak groeide uit tot een sterke Vlaamse speler met nog steeds Antwerpen als uitvalsbasis. D. Engels maakt vandaag deel uit van de Engels Group. Een portret.
De Engels Group, met aan het hoofd de neven Jan en Marc, bestaat uit de divisies Engels Design and Decoration (exclusief invoerder en verdeler van Hi-Macs), Thermo Comfort (elektrische verwarming, warmtepompen en airconditioning) en het reeds genoemde D. Engels. Deze laatste afdeling richt zich op de elektro-detailhandel en de zelfstandige keukenhandel met zowel grote als kleine huishoudtoestellen, alsook sanitair.
D. Engels bestaat op zijn beurt uit twee segmenten: een groothandelsactiviteit en een aankooporganisatie. Beide afdelingen dragen het bieden van service hoog in het vaandel. “Die politiek voeren we al zo lang dat het ondertussen een evidentie is geworden”, horen we van de zaakvoerders. “We bouwden een heel pakket tools uit om onze klanten/leden te ondersteunen zodat ze zich volledig kunnen concentreren op dat wat voor hen primeert. We verplichten echter niets. Wel integendeel: we ondersteunen waar mogelijk, maar zaakvoerders blijven baas in hun eigen zaak. Zij stippelen de weg uit die ze met hun zaak willen volgen. Deze niet-dwingende aanpak vormt misschien een zwakte voor ons omdat we klanten zo niet binden, maar het is net een sterkte voor onze klanten. We verplichten onszelf er immers toe om onze klanten elke dag opnieuw te winnen door hen de best mogelijke service te bieden.”
Zowel de groothandelstak als de aankooporganisatie binnen D. Engels richten zich op elektrohandelaars en keukenhandels. Om alles vlot en transparant te doen verlopen, zijn er twee aankooporganisaties: Elektroservice is deze voor elektrohandelaars terwijl Electrocook de keukenhandels ondersteunt. “Veel zelfstandige keukenhandels sluiten zich aan bij Electrocook omdat de concurrentie met de grote ketens nu eenmaal groot is”, legt Engels uit. “Wij bieden een ruim assortiment van de belangrijkste merken en leveren snel uit eigen voorraad, dit via een eigen leveringsdienst. Ook beschikken we over een centrale toonzaal. Onze adviseurs staan klaar om onze leden met hun klanten te ontvangen en hen te begeleiden bij hun keuze.”
De snelle levering en de mogelijkheid de toonzaal te bezoeken zijn slechts twee voorbeelden uit een lang rijtje tools die leden ter beschikking hebben. Electrocook helpt leden hun imago te versterken met het Quality Label. Het label benadrukt het vakmanschap en de professionaliteit van de vakman. Op regelmatige basis organiseert D. Engels een Kookkamer. Deze sessies, op vaste tijdstippen georganiseerd, zijn gratis demonstraties die klanten kunnen volgen waarbij de nieuwste toestellen worden voorgesteld en gebruikt. “Wie bijvoorbeeld twijfelt om een stoomoven te kopen kan een Kookkamer-sessie komen volgen”, legt Engels uit. “Zo leren ze het toestel kennen en weten ze meteen of het spek naar hun bek is. Klanten die recent eentje gekocht hebben, zijn uiteraard ook meer dan welkom om de kneepjes van het toestel beter onder de knie te krijgen.”
Daarnaast organiseert D. Engels op regelmatige basis (technische) opleidingen voor hun leden en ontwikkelden ze met Shopelectro een digitale showroom waarop leden kunnen intekenen. “Shopelectro is geen webshop al ziet de website er wel zo uit”, verduidelijkt Engels. “Shopelectro is echt een online showroom die onze leden kunnen gebruiken om de particulieren, die meer en meer online op zoek gaan, te bereiken. De jaarlijkse vakbeurs Keukentech, gericht puur op de vakmensen, vindt ook dit jaar weer plaats. Elke tool is erop gericht om onze klanten zoveel mogelijk te ondersteunen en te ontlasten. Ook ons team van vertegenwoordigers biedt onze dealers deze service aan, op een persoonlijke manier en elke dag opnieuw.”