Helmond was in oktober het middelpunt van inspiratie voor de keukenprofessional. Op 1 oktober organiseerde Arte, maatwerkleverancier van stenen keukenbladen uit Helmond, een zeer succesvolle klantendag, waarbij klanten door de organisatie op culinaire en inspirerende wijze werden meegenomen in het productieproces. Hierbij stond de nieuwe upgrade van het machinepark centraal, zo vertelt Froukje van Osch, de eerder dit jaar aangetreden nieuwe commercieel directeur van Arte. “Zo hebben we een nieuwe machine Automated Guided Vehicle (AVG) laten zien. Maar ook 5 nieuwe CNC-machines.”
“De AGV is één van onze nieuwste aanwinsten”, zo vervolgt Froukje. “Dit voertuig brengt in de avond de gezaagde delen naar de lijm- of polijstafdeling, op volgorde van belangrijkheid. De AGV levert ons een besparing op van één persoon. Bovendien hoeven er geen karren meer worden rondgetrokken.”
Kwaliteitsimpuls
Ook voor de CNC-machines was veel belangstelling. Froukje: “Twee zijn in gebruik genomen om delen te kunnen kalibreren, de overige machines om uitsparingen in het blad te maken. De kwaliteit heeft sowieso een impuls gekregen omdat we vroeger met pallets werkten die naar de machines werden gereden; nu zit alles vast op zuigers op een vast onderbed. De machines maken automatische correcties zodat alle bewerkingen op de juiste manier worden uitgevoerd.”
Innovatie, automatisering en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de fabriek maken onderdeel uit van het Maatschappelijk Verantwoord ondernemen beleid van de organisatie. “Wij leveren met passie en vakmanschap de beste kwaliteit werkbladen voor keukens. Bij alles wat wij doen hebben wij aandacht voor het milieu en het welzijn van alle mensen die bij de productie aanwezig zijn. Het is integraal onderdeel van de kwaliteit die we leveren en gaan daarin steeds verder. Op deze manier kunnen we iedereen – en toekomstige generaties – oprecht laten genieten van Arte.”
Van groeve tot keukenblad
“We willen dé aanjager zijn voor positieve verandering in de gehele waardeketen, van groeve tot keukenblad. Consumenten worden steeds mondiger; ze weten meer. Dat betekent dat we moeten blijven inspireren en vooral informeren: waar kun je op letten bij de aanschaf van een blad, hoe onderhoud je het of wat is de oorsprong van een blad, is er sprake van kinderarbeid? Naast onze sociale ambities hebben we ook duidelijke milieu-ambities. Zo zorgen wij ervoor dat onze CO2-footprint minimaal is en kijken wij naar energiezuinige logistieke processen. Circulaire economie wordt een steeds groter onderdeel van wie we zijn. Dit zal ook in 2019 een belangrijke prioriteit blijven”, aldus Froukje.