Om de verdere groei mogelijk te maken, behoort de Belgische markleider in de productie van dampkappen en kookplaten sinds 12 juli 2021 tot The Middleby Corporation, een wereldleider in commerciële en residentiële keukenapparatuur en voedselverwerkingsoplossingen.
In hun zoektocht naar een solide investeringspartner, die ook nog eens dezelfde doelstellingen deelde en het best bij hun merk aansloot, kwamen de aandeelhouders van Novy – Sofindev, BNP Paribas, Korys en de familie Lannoy, – uiteindelijk bij Middleby met hoofdkantoor in Elgin, Illinois. Deze firma heeft een breed productassortiment, waaronder veel producten voor koken en drankenservice. Hun premium huishoudelijke apparaten omvatten de merken Aga, Rangemaster, La Cornue en Viking die gasfornuizen, ovens, grills, inductiekookplaten, buitenapparaten, koelunits en bierkranen produceren.
“Novy staat bekend om zijn toonaangevende innovaties en productontwerpen, die een aanvulling vormen op onze groeiende portefeuille van premium residentiële merken. Het bedrijf is goed gepositioneerd in het segment van de inbouwkeukens in de residentiële markt, een categorie die wereldwijd groeit”, zegt Tim FitzGerald, CEO van Middleby. “We geloven dat er spannende mogelijkheden zijn om synergiën te realiseren met onze bestaande residentiële merken.”
“We zijn uitgegroeid tot een sterk merk in de residentiële sector. Bovendien zijn we blijven in investeren in R&D met een continue drang naar innovatie en een focus op design, wat dit jaar met de Henri Vandevelde Company Award bekroond werd. Met deze aspecten wisten we de directie van de wereldleider te charmeren”, geeft director marketing Olivier Lambert van Novy aan. “Voor Novy opent deze samenwerking veel deuren. Dankzij Middleby kunnen we veel sterker groeien, omdat we toegang krijgen tot een breder internationaal verkoopnetwerk en kruisbestuiving kunnen realiseren met R&D-afdelingen die al uitmuntende producten voor de professionele markt ontwikkeld hebben. Door de gedecentraliseerde manier waarop Middleby haar bedrijven stuurt, zouden onze klanten en andere belanghebbenden weinig tot geen verandering in de dagelijkse interacties mogen ervaren.”