De ochtend starten met een stevige kop koffie, een gezellig diner afsluiten met een lekker ijsje en een koffietje of gewoon doorheen de dag een tasje leegslurpen. In elk huishouden, op elk aanrecht, vinden we wel een koffiemachine. Meer en meer bouwen we deze, net als andere keukentoestellen, in. Meer plaats op het werkblad, weet je wel.
VOF De Kunst scoorde in de jaren 80 van de vorige eeuw een dikke hit met een lied over koffie. Doorheen het liedje schetste de zanger zijn ochtend, een omschrijving die wellicht bij veel mensen heel treffend is. Hij staat op omdat het moet, niet omdat hij wakker is. Hij stapt doorheen het huis en komt waar hij moet zijn, niet omdat hij alles zo goed ziet maar wel omdat hij nu eenmaal weet waar alle ‘hindernissen’ zich bevinden. Maar alles verandert na het opschenken en het nuttigen van dat eerste tasje koffie. Met de zin ‘ik leef weer op’ onderstreept hij de kracht van het zwarte goud. Verderop in het lied komt de macht van de koffiedame aan bod die, als zij het zou willen, een grote impact heeft op de werkzaamheden in een school, een fabriek, een ziekenhuis en een universiteit. Zonder koffie, geen prestaties lijkt het wel. Een kopje koffie van VOF De Kunst, een ode aan het zwarte goud.
Dat zwarte goud stroomt natuurlijk niet vanzelf in je tas. Verschillende toestellen zijn voorhanden met dus vanzelfsprekend verschillende werkwijzen om uiteindelijk te kunnen slurpen, al dan niet met melk en suiker erbij. Een filterzakje met daarin de koffie? Senseo? Nespresso? Of een toestel waarin gebruikers zelf de zorgvuldig geselecteerde koffiebonen deponeren? Ze bestaan allemaal. Voor elk wat wils, op basis van beschikbare ruimte op het werkblad, op basis van het budget, op basis van de mate van gebruik (of verslaving), en zo voort. Kies zorgvuldig het toestel met de bijbehorende werkwijze. Het eindresultaat zal er naar smaken.
De opkomst van de inbouwkoffiemachines kunnen we mooi vergelijken met deze van de (inbouw)wijnkasten. De populariteit van wijn groeit. Meer (jonge) mensen storten zich op het proeven, drinken en soms zelfs verzamelen van verschillende soorten en flessen wijn. Van een professioneel toestel groeide de wijnkast uit naar een mainstream keukentoestel, geen curiosum maar een volwaardig toestel. De populariteit van koffie was er al en is er nog steeds. Toch hebben we de voorbije jaren ook daarin een opkomst van tal van toestellen gezien. Denk maar aan de introductie van Senseo en haar koffiepads en George Clooney die in zijn gekende stijl de Nespresso-toestellen en verschillende smaken kwam aanbevelen. Tal van fabrikanten sprongen op de kar en tilden het koffiegebeuren op naar een niveau vergelijkbaar aan dat van wijn. Niet zomaar een drankje om de ochtend te kunnen aanvatten, wel een nobele drank waarvan genoten moet worden. De inbouwtoestellen zien er bovendien heel elegant uit en vormen een esthetisch geheel met de traditionele keukentoestellen die we allemaal kennen. Aan functies en handige features geen gebrek. Elke fabrikant prijst zijn of haar toestel aan met alle toeters en bellen, vaak ook met tips qua smaken en bereidingen. En de koffieliefhebber vaart daar wel bij.