In een wereld van voortschrijdende digitalisering wil niemand gebonden zijn aan de openingsuren van zijn leverancier. Dat heeft ook Van Hoecke uit Sint-Niklaas goed begrepen. Vandaag bewijst deze distributeur van meubelbeslag nog maar eens dat het service erg hoog in het vaandel draagt. Want onlangs lanceerde de onderneming twee handige apps waarmee bestellen én monteren kinderspel wordt. Een van de apps is zelfs verkozen tot Application of the Year.
Al meer dan vijftig jaar is Van Hoecke een vaste partner van vele bedrijven die in de meubelindustrie actief zijn. Eén van de grote redenen van dit succes is dat de onderneming continu oplossingen ontwikkelt die de klanten ondersteunen om sneller en gemakkelijker een optimaal resultaat te behalen. “In deze optiek lanceerden we twee jaar geleden al een vernieuwde website met een uitgebreide en gebruiksvriendelijke webshop”, vertelt marketing manager Stijn Van Avermaet. “Nu gaan we nog een stapje verder om het bestelproces te vereenvoudigen. Vandaag is de smartphone hét communicatiemiddel bij uitstek. De introductie van een app lag dan ook voor de hand.”
Met de app kan je eenvoudig stockproducten of voorgemonteerde lades herbestellen door de Blum-barcode of QR-code te scannen. Maar je kan er ook schadegevallen mee melden. “Het is een zogenaamde Progressive Web App die gebruik maakt van een mobiele browser. Je hoeft hem dus niet in de App/Play Store te downloaden. Het grote voordeel daarbij is dat je steeds aan de slag kan met de laatste versie van de app zonder daarvoor de updates in de gaten te moeten houden. Om te starten, surf je gewoon met je mobiel toestel naar https://app.vanhoecke.be.”
Dat de app vooruitstrevend is en werkt, staat vast. Onlangs werd deze verkozen tot Application of the Year tijdens de FeWeb Excellence Awards. FeWeb bekroont zo jaarlijks de meest performante digitale projecten van Belgische makelij.
Van Hoecke biedt echter niet één, maar twee apps. Met de Easy Assembly-app van Blum behoort naar een werf vertrekken met een koffer vol montagehandleidingen definitief tot het verleden. “Met deze app heb je alle relevante informatie onmiddellijk binnen handbereik en meteen op de smartphone of tablet beschikbaar”, legt Stijn Van Avermaet uit. “Dat spaart tijd en verzekert je een hoge kwaliteit bij de plaatsing en afwerking van je meubelen. Aan de hand van montagevideo’s en -handleidingen begeleidt de app de gebruiker door elke stap van het montageproces. Bovendien worden de exacte boorplaats en instelling van verschillende beslagtoepassingen duidelijk getoond aan de hand van interactieve toepassingen. Deze app is gratis te downloaden via de Apple App Store en de Google Play Store.”
Sinds 1967 is dit Belgische familiebedrijf uitgegroeid tot de belangrijkste distributeur in de Benelux van de scharnieren, klapdeursystemen en ladesystemen van het Oostenrijkse merk Blum aan keuken- en interieurbouwers. Daarnaast creëerde het bedrijf met Orgalux een eigen merk van lade-indelingen en keukenhulpjes. Sinds 2014 brengt Van Hoecke onder het merk TA’OR ook een eigen, industrieel vervaardigd, houten ladesysteem op de markt. Stijn Van Avermaet: “Met onze eigen merken kijken we verder dan de Benelux. Het resultaat is dat we vandaag al een mooie afzetmarkt hebben opgebouwd in Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Israël. Deze groeiende export, in combinatie met de enthousiaste inzet van 250 medewerkers en lopende investeringen in technologie en automatisering, resulteert in een bloeiend bedrijf met een omzetcijfer dat jaarlijks verder toeneemt.”