Beslagspecialist Van Opstal werkte keihard toe naar Prowood 2024, onder andere met de opmaak van een splinternieuwe catalogus. Al dat harde werk werd tijdens de driejaarlijkse vakbeurs rijkelijk beloond met een grote opkomst, veel interesse en een gemotiveerd publiek. Managing director Sophie Werbrouck blikt tevreden terug. En vooruit.
Naar goede gewoonte bracht Van Opstal, importeur van meubelbeslag en -accessoires voor de keuken-, meubel- en interieurbouw, een lijvige catalogus uit voor Prowood. In het papieren naslagwerk vind je het complete productassortiment van de beslagspecialist terug. Een heus hebbeding dat tijdens de vakbeurs druk doorbladerd en opgevraagd werd. “We merkten dat mensen echt naar de nieuwe catalogus uitkeken”, vertelt managing director bij Van Opstal Sophie Werbrouck. “Bezoekers sprongen doelbewust onze stand binnen om er een te bemachtigen. Het boek is het ideale aanknopingspunt om gesprekken aan te gaan. Daar maakten we gretig gebruik van.”
Tijdens Prowood, het vakevent voor de houtverwerkende industrie in Flanders Expo Gent, kregen bezoekers en exposanten een digitaal visitekaartje aan de hand van een persoonlijke QR-code. Dat vergemakkelijkte het uitwisselen van gegevens onderling. Een handig systeem volgens Sophie: “De digitale data vereenvoudigen enerzijds onze administratie. Anderzijds vormen ze het fundament in de relatie tussen de klant en onze verkopers. Tijdens of meteen na het gesprek op de beurs voegden we relevante informatie toe in het klantdossier, bijvoorbeeld over het type producten waarin de bezoeker interesse toonde of met welk project iemand bezig was. Nadien pikken we daardoor sneller de draad weer op met heel concrete informatie. Zo blijven we top of mind en dat heeft uiteraard een positief effect op onze verkoop.”
De beursstand van Van Opstal werd vijf dagen lang bemand door heel wat ervaren medewerkers. In de aanloop naar de beurs kroop een maandenlange voorbereiding. “Uiteraard vraagt het samenstellen van de catalogus veel tijd, een huzarenwerk dat ik voor het eerst voor mijn rekening nam”, aldus Sophie. “De catalogus kreeg een licht vernieuwde uitstraling en die viel duidelijk in de smaak. We verdeelden veel exemplaren en het publiek reageerde enthousiast. Dat hebben we grotendeels te danken aan de gemotiveerde medewerkers. Zij krijgen vooraf verschillende opleidingen en briefings om alle bezoekers aan onze stand efficiënt te begeleiden. Heel wat van onze medewerkers bezitten een jarenlange expertise en nemen dan ook hun verantwoordelijkheid op om de beurs in goede banen te helpen leiden.”
Dat het een goede beurs zou worden, had Sophie Werbrouck vooraf zo ingeschat. Al was ze toch verrast over de diversiteit van het publiek. “Het was een heel uiteenlopende doelgroep die een zeer brede interesse toonde. Men nam uitgebreid de tijd om onze stand te bezoeken. Dat danken we aan onze deskundige uitleg en aan ons uitgebreide productassortiment. Mensen vonden bij ons meteen waarnaar ze op zoek waren zonder daarvoor talloze standen te moeten aandoen. Een ruime keuze, duidelijke informatie en vertrouwde prijs-kwaliteitgarantie zijn speerpunten in onze service.”
Het grote aantal bezoekers levert niet alleen nieuwe klanten op, het geeft Van Opstal ook inzicht in de huidige tendensen op de markt. “We zien dat kastinrichtingen en verlichting opnieuw goed scoren. Aan deze collecties zullen we dus extra aandacht besteden. We stelden bovendien een innovatieve afmeting voor op het vlak van inbouwtoestellen om te voelen hoe de markt erop reageert. Deze innovatie pikten we op tijdens EuroCucina. De trend is nog pril en nog niet meteen zichtbaar, maar hij zit er wel aan te komen. Dat zagen we tijdens Prowood ook”, besluit Sophie. “Wij zijn alvast klaar om de vakman hier in de nabije toekomst in te ondersteunen.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Van Opstal Benelux.
Contact opnemen