Het is niet altijd eenvoudig om als zelfstandige keukenhandelaar het hoofd boven water te houden. Maar wanneer een organisatie een helpende hand biedt om te ondersteunen en extra rendement te halen, laat het je toe om te focussen op het ontwerpen en plaatsen van de keukens zelf. En die ondersteuning biedt DER KREIS.
Daniel De Decker richtte eind 1999 de Belgische tak van de Duitse aankoopgroepering DER KREIS op. Na een jarenlange en vruchtbare carrière in de keukenbranche geniet hij vandaag van een welverdiend pensioen. Ronny Thyssen, opvolger van De Decker en zelf een bekende naam in de keukenbranche: “Hij bouwde een uitgebreid netwerk uit en zorgde voor een zeer goede reputatie van DER KREIS bij de industrie en de keukenvakhandel. Ik neem dan ook met trots de teugels over.”
Thyssen: “De corebusiness van DER KREIS is en blijft het aanbieden van gunstige inkoopcondities aan onze leden. Door de aankopen van verschillende leden te groeperen en door onze vakkennis op het gebied van inkoop- en productmanagement weten wij verbeteringen te realiseren voor de bij ons aangesloten ondernemers. Dat is voor ons een ongoing proces. Daarnaast ondersteunen we onze leden op het gebied van marketing en communicatie alsook bij de financiële administratie (met bijvoorbeeld ons optionele centraal betaalsysteem) zodat zij zich kunnen focussen op hun corebusiness. Ook voor advies over de showroom, het personeel, de financiën, hun businessplan, en zo meer, kunnen leden bij ons terecht.” Internationaal staat DER KREIS sterk en ook in België is de positie concurrentieel. “Er is nog groeipotentieel en dat is een van mijn aandachtspunten”, aldus Thyssen. “Ik wil bovendien de concurrentiepositie van de leden van DER KREIS, het aanbod aan digitale diensten en het eindverbruikersmerk Keukenspecialisten.be verder uitbouwen.”
DER KREIS wil met Keukenspecialisten.be de consumenten naar de showrooms van de aangesloten leden brengen. “Keukenspecialisten.be wordt een samenwerkingsverband: een uiterst professioneel platform waarmee onze leden zich individueel kunnen presenteren aan de consument”, legt Thyssen uit. “De persoonlijke en lokale identiteit blijft behouden, want daar heeft de ondernemer soms al jaren hard aan gewerkt en daar plukt hij ook de vruchten van. We weten echter allemaal dat de markt in een sneltempo is veranderd en die veranderingen zijn op individueel niveau moeilijk bij te benen. Zo is DER KREIS de partner voor haar leden op gebied van sociale media maar ook voor andere professionele publiciteitsnoden. We laten deze samensmelten met de identiteit van de aangesloten Keukenspecialisten.be dealers. Daarmee ondersteunen wij hen zowel online als offline. Denk daarbij aan een Keukenspecialisten.be website, buitenreclame, rijdende reclame, kleding, in store materiaal, een informatief magazine en nog veel meer. Een zorgvuldig screeningsproces garandeert dat de geselecteerde zaken voldoen aan een aantal belangrijke pijlers. Naast het ontwikkelen en uitrollen van Keukenspecialisten.be brainstormen we volop over allerhande initiatieven en kijken we bij onze buurlanden naar initiatieven die ook in België nuttig kunnen zijn. Er waait een frisse, moderne wind doorheen DER KREIS BeLux.”
De volledige lockdown in België heeft de ganse economie getroffen, ook de keukenzaken. “Sinds de heropening van de winkels zien we weliswaar een sterke vraag naar keukens”, merkt Thyssen op. “Iedereen bracht veel tijd thuis door en wil nu investeren in het eigen huis. We ondersteunen onze leden met tal van maatregelen. Zo bieden we bijvoorbeeld op de keukenbranche gerichte hygiënematerialen aan tegen kostprijs. Het was fijn om te merken dat onze ondernemers dit initiatief konden waarderen. Veel materialen zijn in de showrooms gebruikt en worden nog altijd besteld.” Ook de komende Küchenmeile ziet er helemaal anders uit door de pandemie. “Vorig jaar organiseerden we een B2B-barbecue en dat wilden we graag opnieuw doen”, aldus Thyssen. “Wij bezoeken onze fabrikanten maar onze leden maken misschien de trip niet. We passen daarom onze communicatie aan om vanuit DER KREIS onze leden op de hoogte te houden van de nieuwste trends en ontwikkelingen.”