Platform over design en techniek in de keukenbranche

NL | FR

Nieuws

Stap voor stap naar een betere toekomst – GROHE streeft naar plasticvrije verpakkingen

grohe-plastic-reduced-packaging-mood-1

1 juli 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

>> De aanhoudende plasticcrisis vraagt om ingrijpende veranderingen, maar vooralsnog zijn de oplossingen beperkt
>> Door al het overbodige plastic uit zijn verpakkingen te verwijderen, spaart GROHE per jaar 37 miljoen plastic artikelen uit
>> Om verpakkingen volledig plasticvrij te maken, moedigt GROHE partners en klanten aan om mee te werken aan de ontwikkeling van nieuwe oplossingen

De plasticsoep in de oceanen is momenteel tien keer zo groot als in 1980*, en er wordt geschat dat de jaarlijkse hoeveelheid plastic die in de oceanen terechtkomt tegen 2040** zal verdrievoudigen. Om een eind te maken aan de plasticvervuiling moeten we nú actie ondernemen. Maar hoewel de vraag naar plasticvrije oplossingen toeneemt – zowel vanuit consumenten als overheden – zijn de opties vooralsnog beperkt en kunnen er geen ingrijpende veranderingen doorgevoerd worden. Maar misschien hoeft dat ook niet, want ook kleine acties kunnen meteen een merkbaar effect hebben. Dat is een van de belangrijkste lessen die GROHE, een wereldwijd toonaangevend merk voor badkamer-en keukenoplossingen, trekt uit zijn zoektocht naar plasticvrije verpakkingen.

Kleine stapjes in de goede richting 

In het kader van zijn Less Plastic Initiative stelde GROHE zich in 2018 een doel: alle plastic uit zijn verpakkingen elimineren***. Het team dat zich hiermee bezighield, besefte echter al snel dat een dergelijke enorme shift niet mogelijk was met de beschikbare verpakkingsopties. Factoren zoals de opzet van het huidige recyclingsysteem en het gebrek aan plasticvrije oplossingen, vooral voor delicate producten, zijn nog steeds een enorm struikelblok voor GROHE en spelers in alle sectoren. En hoewel GROHE blijft zoeken naar nieuwe oplossingen, is het merk er alvast in geslaagd 37 miljoen plastic artikelen per jaar uit te sparen door al het overbodige plastic uit zijn productverpakkingen te verwijderen. Dat komt overeen met de gemiddelde hoeveelheid plastic afval die 4300 inwoners van de EU produceren in één jaar****.

“Hoewel een volledige overschakeling op plasticvrije verpakkingen momenteel nog niet mogelijk is, blijven we voortdurend nadenken, innoveren en de status quo van onze oplossingen in vraag stellen”, zegt Jonas Brennwald, Leader LIXIL EMENA. “Om onze wereld in de toekomst plasticvrij te maken, moeten we focussen op concrete acties. Daarbij is het van cruciaal belang om innovaties te stimuleren die toegepast kunnen worden op massaproductie en de verpakkingssector, en onze partners aan te moedigen om samen met ons op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen.”

“Plasticvrije verpakkingen kunnen alleen werkelijkheid worden door een multidimensionale aanpak te hanteren, met nieuwe innovaties en kleine aanpassingen. We moeten letterlijk “out of the box” denken. Onze projectteams in de fabrieken maken bijvoorbeeld gebruik van nieuwe oplossingen, zoals voorgevormde inserts van papierpulp in plaats van polystyreen of plasticfolie. Daarnaast zijn er verschillende eenvoudige, maar doeltreffende veranderingen doorgevoerd. Een productonderdeel van het GROHE Rapid-installatiesysteem wordt nu bijvoorbeeld gebruikt om andere losse onderdelen in op te bergen. Die kleine wijziging heeft een enorme impact en leidt tot een besparing van 26 ton plastic zakjes per jaar. Ik ben ongelofelijk trots op de creativiteit en ambitie waarmee mijn collega’s zich op dit belangrijke project hebben gestort.” Zo licht Peter Brendecke toe, Leader Quality & EHS Fittings, LIXIL International.

Bezoek het digitale platform GROHE X en ontdek hoe GROHE streeft naar een wereld zonder afval.
Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pieter-Jan Vansteelandt

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details