Vraag keukendealers naar de grootste concurrent en het antwoord zal veelvuldig ‘het internet’ zijn. Toch is ‘online’ de vijand niet. Een goed uitgedokterde en uitgewerkte online activiteit werkt zelfs versterkend. En daar ziet D. Engels mogelijkheden. Met ondersteuning en tools willen ze hun leden een duwtje in de rug geven.
De traditionele manier van handel drijven staat onder druk. Dat weten we allemaal en dat beseft Thomas Engels van de firma D. Engels ook. Als groothandelaar en aankooporganisatie voelt D. Engels dag in dag uit de noden en de lasten van haar leden. Haar leden zijn de elektro-detailhandelaars en de zelfstandige keukenhandelaars. “Opboksen tegen de e-commerce met zijn wirwar aan webshops is een hele uitdaging voor de traditionele spelers”, aldus Engels. “Ondanks de twijfel die sommige van onze leden hebben, zien we mogelijkheden in een verhaal dat online en offline combineert. Zeker niet met een eigen webshop, wel met een bewust onlineverhaal dat de eigen fysieke showroom erbij betrekt, in combinatie met slimme strategische keuzes.”
Verschillende fabrikanten hebben de stap gezet naar een mix van online en offline verkoop. Ze zweren daarbij de traditionele manier van werken allerminst af, maar creëren een ‘en-en-verhaal’. Engels: “Vele merken implementeren een vorm van selectieve distributie. Elk merk doet het uiteraard op zijn manier. Novy, zeker en vast bekend in België, is een goed voorbeeld. Zij werken volgens een Premium Partner concept. Op geregelde tijdstippen organiseren ze cursussen, ofwel bij hen in Kuurne, ofwel bij ons in Antwerpen. Wie zo een cursus volgt, wordt een Premium Partner en mag de producten uit het Premium Innovation Network verkopen. Een beschermd statuut, gezien iemand die de cursus niet volgt deze producten niet mag verkopen.”
D. Engels breidde de voorbije maanden haar merkenpakket gevoelig uit. Engels: “We gaan daarbij niet over één nacht ijs. De keuze valt niet zomaar op de beste merken, al zijn de merken die erbij gekomen zijn stuk voor stuk topmerken. Ondersteunen ze het verhaal van de klassieke vakhandel en willen ze daar in mee? Dat is de vraag die we ons steeds stellen. Merken die niet online verkopen of een vorm van selectieve distributie hanteren. Merken waarbij we zekerheid hebben en die ons aanbod verder diversifiëren. Zo kwamen recent de merken Quooker, Fhiaba en Samsung ons portfolio vervolledigen. Stuk voor stuk gekende namen met producten van topkwaliteit én met de ondersteuning die voor ons en onze leden zo belangrijk is. We zijn bovendien heel trots te mogen melden dat D. Engels de flagship store is voor de regio Antwerpen van Fhiaba.”
D. Engels ondersteunt haar leden onder meer in het onlineverhaal. Met Shopelectro ontwikkelden ze recent een tool waarmee zelfstandige keukenhandelaars en schrijnwerkerijen toch online kunnen gaan. Engels: “Zie het als een online verlengstuk van een klassieke toonzaal van handelaars. Wie geen eigen showroom heeft, creëert met Shopelectro een eigen online toonzaal. Want dat is het, een online tool die particulieren kan helpen in hun zoektocht. Shopelectro genereert geen online verkoop, maar creëert wel een online aanwezigheid en een manier om in contact te blijven met potentiële klanten.” Wie meer informatie wenst over Shopelectro of hierover een opleiding wil volgen, kan contact opnemen met Thomas Engels ([email protected]).