Het is een beetje een open deur intrappen als ik zeg dat de afgelopen twee jaar een verhaal van uitersten is geweest. In 2020 eerst de lockdown met alle sluitingen tot gevolg. Geen bezoekers in de showrooms, onzekere tijden en niet echt een zicht op wanneer er beterschap zou komen. Maar dan eind 2020 en zeker 2021 sloeg de pendel naar de andere kant over. Mensen gingen het uitgespaarde geld van vakanties en dergelijke uitgeven aan hun woning. Zeker nu ze er meer in vertoefden. Dit gaf een boom in bestellingen en aanvragen waardoor de hele supply chain onder druk kwam te staan. Nog herstellende van de coronaperikelen kon die dat gewoon niet aan. Nu was er voor onze sector een heel andere uitdaging: klanten tevreden houden omdat projecten niet konden opgestart worden wegens tijdsgebrek of niet konden worden afgerond wegens gebrek aan materialen of toestellen.
Iedereen keek uit naar terug een beetje “de gulden middenweg” en hoopte toch dat 2022 dat ging brengen. Maar zoals de typische pendelbeweging laat vermoeden, slaan we nu weer wat de andere kant op. De energieprijzen swingen de pan uit en veroorzaken veel onzekerheid. Ook de voortdurende prijsverhogingen van materialen en toestellen maken dat mensen voor dezelfde keuken van een jaar geleden, substantieel meer moeten betalen. Dit alles maakt dat klanten deze grote uitgaven op dit moment niet meer willen of zelfs kunnen doen. Tenslotte kijken ook de bedrijven tegen stijgende energiekosten aan en met een nakende indexering van 11,6 procent voor sommige werknemerscategorieën staat er ons nog een hele uitdaging te wachten.
Als je het allemaal zo na elkaar leest, word je er niet vrolijk van. Maar dat is naar mijn mening dan net de verkeerde manier om hiernaar te kijken. Ik heb dit de afgelopen jaren en maanden al verschillende keren gezegd tegen heel wat mensen: ik sta elke keer weer te kijken hoe de ondernemers en bedrijven in onze sector omgaan met dit alles. Steeds kijken zij naar de toekomst. Op een nuchtere en realistische manier. Er wordt gezocht naar nieuwe opportuniteiten en er wordt steeds een positief verhaal gevonden in de uitdagende omstandigheden. Ik vind dat ongelooflijk knap en heb daar zeer veel respect voor.
Het perfecte voorbeeld van dat zoeken naar nieuwe opportuniteiten is de huidige problematiek van de energieprijzen. Deze zet ons in een versneld tempo aan om beter met energie om te gaan. Daarom dat bij heel wat bedrijven en leveranciers energiezuinigheid en duurzaamheid bovenaan de prioriteitenlijst staan. Bij Quooker is dat niet anders. Alleen zo zijn toekomstige grote investeringen voor onze klanten nog te verantwoorden. Maar dit illustreert weer dat de tegenwind kan gebruikt worden om de koers van het schip iets te wijzigen waardoor die wind niet meer tegen ons werkt, maar ons net sneller in de goede richting duwt. En daar zijn wij met zijn allen goed in.
Eén ding is wel cruciaal in dit verhaal: we moeten dit samen doen. Doorheen heel de keten. Want we hebben allemaal belang bij een toekomstgerichte manier van werken. Als ik dan toch even voor Quooker mag spreken: door onze prijzen al een paar jaren stabiel te houden en ook onze leveringen nog steeds stipt te doen, proberen wij de druk op de keten te verlichten. Maar dit is iets wat we echt met zijn allen moeten doen. Een gezamenlijke focus en alle neuzen zo goed mogelijk in dezelfde richting zetten.
Die mentaliteit zal ons hier ook door halen. Ik ben oprecht benieuwd waar we over twaalf maanden weer zullen staan…
Steven van Tichelen
Managing Director
Quooker Belgium B.V.