NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Het jaar 2023 ziet er veelbelovend uit
Nieuw in het assortiment, de QBIKISLANDBK van Airforce.

Het jaar 2023 ziet er veelbelovend uit

Sinds de start in 2006 is VIP Componenti gestaag gegroeid in termen van naamsbekendheid, omzet, personeel en productportfolio. Na het succes van de opendeurdagen in september 2022 bruist de keukencomponentspecialist van enthousiasme en wil hij deze positieve energie omzetten in doeltreffende acties om zijn doelstellingen op korte en middellange termijn te verwezenlijken. Wij spraken onlangs met Hugues Charlier, partner, en Yves Coelmont, relatiebeheerder.

Uitbreidingen van de infrastructuur

Het voorraaduitbreidingsproject werd al aangekondigd tijdens de opendeurdagen van september 2022. Het wordt momenteel afgerond en zou in maart 2023 operationeel moeten zijn. De opslagruimte wordt uitgebreid met 1.100 vierkante meter, wat nodig is als VIP Componenti twee of drie merken per assortiment wil aanbieden, zijn aanbod twee keer per jaar wil actualiseren met de laatste nieuwigheden en ook nieuwe leveranciers wil verwelkomen met voldoende opslagruimte. Hugues Charlier: “We willen minstens twee merken per productgroep behouden, om onze klanten concurrerende prijzen te garanderen en hen tegelijkertijd goede marges te bieden. Bovendien geeft de breedte van onze voorraad ons een belangrijk concurrentievoordeel ten opzichte van onze concurrenten, zo kunnen wij reageren op noodsituaties en voorraadtekorten vermijden die nadelig zijn voor onze klanten.”

De spoelbakken van Schock werden recent toegevoegd aan het gamma.

Meer professionalisering

Tegelijkertijd is de uitbreiding ook de uitgelezen kans om bijkomende veranderingen in het bestaande gebouw aan te brengen, zoals een aparte en gemoderniseerde ruimte voor het beheer van reserveonderdelen en een overzichtelijk en gebruiksvriendelijk ontvangstgedeelte voor de klanten. Maar dat is niet alles. “Sinds 2 januari is een nieuw ERP-systeem (Odoo) volledig operationeel. Dat stelt ons in staat het beheer van het bedrijf gedisciplineerder uit te voeren, fouten te beperken, efficiënter te werken en zo onze aandacht te richten op andere, meer positieve en constructieve activiteiten”, aldus Hugues Charlier. Hij voegt eraan toe: “Onze omzet is in zeven jaar verdrievoudigd. Het is dan ook logisch om onze infrastructuur en ons personeel te versterken.  Onlangs is een nieuwe collega aangenomen om de aanwezigheid van Componenti in Wallonië, met name in de provincie Luik, en in het Groothertogdom Luxemburg uit te breiden. “Onze nieuwe vertegenwoordiger heeft uitstekende contacten in het Groothertogdom Luxemburg en is zeer vertrouwd met de elektrovervangingsmarkt, een markt die wij verder willen ontwikkelen. Op middellange termijn streven we naar een 50/50-verhouding tussen Vlaanderen en Wallonië”, aldus Yves Coelmont.

Het nieuwe gebouw.

Wees klaar om alle kansen te grijpen

“Er is nog veel potentieel, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Een voorbeeld: de doe-het-zelfmarkt. De grote doe-het-zelfketens hebben honderden winkels in België, waar vele modellen huishoudelijke apparaten staan uitgestald. Dit is ook een interessante opportuniteit. Op dit moment richten we ons voor 95 procent op de keuken, maar het kan nuttig zijn om ons tot andere professionals te wenden. Ik denk bijvoorbeeld aan de loodgieter. In dezelfde geest kunnen we niet voorbijgaan aan het feit dat vastgoedontwikkelingsprojecten in alle provincies samen als paddenstoelen uit de grond schieten. Onze instap-, middenklasse- en high-endproducten bieden relevante oplossingen voor huur of aankoop. We zijn al aanwezig op deze markt via enkele grote, bekende projectontwikkelaars, maar het potentieel is nog steeds aanzienlijk”, zegt Hugues Charlier.   

“The Sky is the limit.  Zoals gezegd proberen wij twee keer per jaar nieuwe producten en merken toe te voegen. Wij werken bijvoorbeeld sinds ongeveer anderhalf jaar rechtstreeks samen met de Duitse fabrikant Schock, de Europese leider in zijn segment. Op die manier kunnen we met Elleci instap- en middenklasseproducten aanbieden, maar met Schock ook high-endproducten.  We zien nu al dat er bestellingen binnenkomen bij deze Duitse topfabrikant”, voegt Yves Coelmont eraan toe.

De kranen van Nobili zijn een vaste waarde in het gamma.

Het opnemen van de nieuwste ontwikkelingen loont

VIP Componenti streeft er ook naar de evolutie van de markt te volgen, zowel inzake wetgeving als nieuwe trends. Het verbod op afzuigkappen met externe afvoer in nieuwe gebouwen heeft het aanbod van afzuigkappen met recirculatie, regeneratieset en direct geïntegreerd plasmasysteem vergroot. Deze vraag neemt voortdurend toe. “Via AirForce en Galvamet bieden wij onze hoogwaardige alternatieven aan tegen een meer betaalbare prijs. Maar altijd met de nadruk op intrinsieke kwaliteit om later onaangename verrassingen bij garantieclaims te voorkomen. Want de dienst na verkoop is ook een van onze sterke punten. De producten die wij in ons assortiment opnemen, moeten op lange termijn kwaliteit garanderen. Opgemerkt moet worden dat alle eventuele interventies na verkoop (after-sales interventies) intern bij VIP Componenti worden afgehandeld: nadat de aanvraag voor interventie is ingevoerd, gaan onze technici ter plaatse, bij de eindgebruiker, wat onze klant-partner ontlast en hem de zekerheid geeft van een zeer snelle reactie. Geen enkele concurrent biedt deze dienst aan”, besluit Yves Coelmont.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details