NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Franchiseformule heeft zo zijn voordelen voor de zelfstandige ondernemer
Grando Keukens is een binnen de Benelux opererende franchiseformule met verschillende vestigingen over heel België en Nederland. Zo ziet de voorgevel van het filiaal in Turnhout eruit.

Franchiseformule heeft zo zijn voordelen voor de zelfstandige ondernemer

Wie vandaag nog een zelfstandige keukenzaak wil starten en dat niet in franchise doet, neemt toch wel enig risico. Franchisenemers behouden namelijk  hun zelfstandig statuut, maar kunnen wel profiteren van een professionele retailorganisatie, die hen ondersteunt qua administratie, marketing en logistiek, maar ook de inkoop centraliseert. De redactie van Keukenbouw sprak met Jean-Paul Hagen, directeur van Svegra, de franchisegever voor de formule Grando Keukens in België.

Grando Keukens is een binnen de Benelux opererende franchiseformule met verschillende vestigingen over heel België en Nederland. De verschillende filialen van de firma vormen één geheel, maar eigenlijk ook weer niet. Het gaat om kleine zaken met aan het hoofd zelfstandige ondernemers met daarboven een overkoepelende organisatie die hen aan de ene kant de vrijheid laat om hun eigen ding te doen, maar aan de andere kant wel de nodige ondersteuning biedt op verschillende vlakken. 

“We zijn de franchisegever voor die formule van Grando Keukens in België. Vanuit Svegra sluiten we zelfstandige ondernemers aan en ondersteunen ook nieuwe en bestaande ondernemers op alle vlakken”, vertelt directeur Jean-Paul Hagen. “Bij nieuwe ondernemers gaat dat bijvoorbeeld over het opstellen van hun businessplan voor de bank, het zoeken naar een geschikte locatie en een passend pand, het uittekenen en realiseren van de showroom en, indien nodig, het opleiden in het keukenvak. Bij ondernemers die al aan de slag zijn, bieden we vooral ondersteuning op het vlak van inkoop, administratie, marketing en logistiek. Eigenlijk is het heel eenvoudig: als een van de ondernemers ergens tegen aanloopt, kan hij bij ons terecht.”

De ondernemer geeft de klanten aan de hand van een gedetailleerd 3D-ontwerp een duidelijk beeld van hoe hun keuken er in werkelijkheid zal uitzien.

Een win-winsituatie voor ondernemer en klant

Een franchisenemer heeft dus heel wat voordelen ten opzichte van een zelfstandige keukenhandel. En het komt ook de eindklant ten goede. “Dankzij de franchiseformule kan de ondernemer al zijn aandacht richten op het helpen van de klant. De inkooponderhandelingen en ook de marketing worden door ons als franchisegever overgenomen. Ook de logistiek regelen we centraal, waardoor de ondernemer niet zelf met keukens moet rondrijden. Als je als kleine zelfstandige al deze toch wel belangrijke, maar vooral ook tijdrovende aspecten zelf in handen moet nemen, veroorzaakt dat vaak veel stress.

Franchisenemers kunnen door die ontzorging wekelijks meer klanten verder helpen en die gelukkig maken met hun droomkeuken. Want het blijft uiteraard wel hun eigen zaak en dus moet verkoop, bestelling, montage, facturatie en service wel nog vanuit de lokale Grando-showroom gebeuren. Een klant behoudt zijn vast aanspreekpunt, waar hij ook na de montage steeds bij terecht kan”, legt de directeur uit. “Het verschil zit hem dus vooral in de schaalgrootte van de keten. Het lokale ondernemerschap van de zelfstandige wordt nu eenmaal versterkt door de grootte en de kracht van de formule. Op die manier kan de ondernemer gemakkelijker naamsbekendheid opbouwen en betere inkoopvoorwaarden krijgen, om maar een tweetal voorbeelden te noemen. De consument kan dan weer rekenen op een 100 procent levergarantie via de organisatie en op de zo gewaardeerde personal touch en service van de lokale zelfstandige ondernemer.”

Deze ondernemer gebruikt zijn skills in perspectief tekenen om voor de klanten een eerste idee van hun droomkeuken op papier te zetten.

Geschikte partners vinden

Svegra is als franchisegever voor Grando Keukens continu op zoek naar nieuwe ondernemers die willen meestappen in het verhaal. “We adverteren daarvoor in magazines en staan op bepaalde platformen voor franchiseorganisaties. Uiteraard maken we ook gebruik van ons ruime netwerk van partners, die op hun beurt ook weer hun contacten aanspreken. Zo proberen we toch elk jaar één of twee geschikte ondernemers te vinden die zin hebben om bij de Grando-familie aan te sluiten”, sluit Jean-Paul Hagen af. “Voor wie de stap wil zetten, is het beheersen van het keukenvak geen absolute must. Met een grote dosis enthousiasme, een enorme drang om de droom van de klanten te realiseren in combinatie met ondernemingscapaciteiten heb je al de basis om succesvol een Grando-showroom uit de grond te stampen. Geïnteresseerden kunnen geheel vrijblijvend met ons contact opnemen voor meer informatie of een verkennend gesprek. Gewoon even bellen naar 0031 6 20 09 91 31 of mailen naar jp.hagen@grandoretail.nl.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details