NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Een pragmatische aanpak van huidige tendensen
Francis Gistelinck

Een pragmatische aanpak van huidige tendensen

Als er twee trendwoorden zijn waar ook de keukensector mee om de oren wordt geslagen, zijn het wel sustainability en connectivity. Het eerste wordt een verplichting, het tweede stilaan een evidentie. Toch bekijken we beide bij Novy vanuit een pragmatische blik, zoals we met alles doen binnen ons bedrijf. We voeren geen verplicht nummer op, maar zetten de principes en richtlijnen in ten voordele van onze klanten en medewerkers.

Zo geloven we op vlak van sustainability in initiatieven van onderuit. Een groep ‘high potentials’ uit onze eigen rangen werken  aan specifieke duurzaamheidsacties. Zaken die een positieve impact hebben op de volledige organisatie en een return creëren voor Novy. Zoals de beslissing om geen papieren handleidingen meer bij onze producten te steken. Enkel de verplichte veiligheidsvoorschriften zitten nog in de verpakking , met unieke QR-codes die toelaten om alle relevante documenten direct te consulteren . Deze nieuwe aanpak zorgt ervoor dat we een berg papier vermijden, denk maar aan alle talen die gedrukt dienen te worden, terwijl voor de gebruiker slechts 1 taal relevant is.  Sustainability-initiatieven zorgen ervoor dat je het status quo in vraag stelt en zo komen er nieuwe initiatieven op verschillende vlakken. Deze hoeven ook niet steeds financieel bekeken te worden, zo hebben we ook  voorbeelden die het welzijn op de werkvloer verder verbeteren.  Uiteraard is een ander deel van de oefening een sustainability rapport tegen 2025. Bij voorkeur met zoveel mogelijk concrete acties in verwerkt.

Het tweede thema dat niet meer weg te denken is: connectivity. Ook dat benaderen we graag nuchter. Een app ontwikkelen als gimmick? Neen, bedankt. Dergelijke ontwikkeling kost handenvol geld, net zoals het up-to-date houden ervan. Hier geldt dus opnieuw: enkel als de klant er voordeel uit haalt. De ervaring leert namelijk dat de meeste connectivity items bij lancering of verkoop wel gebruikt worden, maar daarna nog zelden. De grootste connectivity-win zit volgens onze ervaring en de feedback van onze gebruikers nog steeds  in de bediening van de dampkap via de kookplaat.  In de keukenverlichting, een nieuwkomer in ons assortiment bedien je alles via gesture control. Die werkt dus met een sensor via handbewegingen. Kouder of warmer licht, de lichtbundel richten of de kleur wijzigen? Je doet het zonder afstandsbediening of schakelaar en zonder vette vingers achter te laten.

Uiteraard zijn er nog enkele actuele uitdagingen in onze sector. De supplychaincrisis lijkt stilaan voorbij. De gemiddelde prijs van een keuken is door de moeilijkere bevoorrading wel aanzienlijk gestegen. Waar de meeste keukens vroeger 12.000 tot 15.000 euro kostten, is dit vandaag eerder 15.000 tot 20.000 euro. We anticiperen dan ook op een kleine terugval in de verkoop. Al gaan we daarom niet stilzitten. Die ruimte vullen we graag in met nog meer focus op innovatie en het ontwikkelen van extra wins voor de klant. En als we andere keukenprofessionals daarmee kunnen inspireren, is dat zeker mooi meegenomen.

Francis Gistelinck 
Chief Executive Officer Novy

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details