Een toenemend aantal keukenspeciaalzaken in België maakte al de keuze om de relatief nieuwe apparatuur van Samsung Electronics in het assortiment op te nemen. Bovendien zien we dat designers, en (binnenhuis-)architecten ook de ovens, vaatwassers, kookplaten, dampkappen en koel- en ijskasten van het gereputeerde wereldwijde merk adopteren. Gereputeerd omdat innovatie bij de tech-gigant altijd al hoog op de agenda stond. En, omdat de andere producten – zoals bijvoorbeeld mobiele telefonie – een goede naam hebben.
Maxime Parein, Head of Marketing Home Appliances Benelux bij Samsung Electronics, licht de evoluties toe. “Ja, we zijn relatief nieuw in keukenland”, zegt ze meteen. “We zitten nu vooral in een fase dat we graag vertellen dat we bestaan maar dat we ook expertise uit onze andere vak- en marktgebieden meenemen om een nieuwe dimensie te creëren op de keukenmarkt. Wij ontwikkelen een nieuwe kijk op koken. We brengen prikkelende inspiratie naar de keuken.”
Maxime vervolgt: “Vanzelfsprekend gaan we altijd voor een goed design. Het oog wil namelijk ook wat. Maar het spannende zit zeker ook aan de binnenkant. Een voorbeeld: bij onze oven, de Dual Cook, zit een thermische plaat in het midden waardoor je de oven feitelijk kan splitsen in twee helften. Op elke helft kan je dan op verschillende temperaturen iets bereiden. Ook de stoomoven is enorm in opkomst. Niet alleen omdat mensen gezonder willen eten, maar als je tegelijkertijd een lekkere taart wilt bakken, dan hoeven het stoomkoken en het bakken van de taart elkaar niet in de weg te zitten. Die kunnen gelijktijdig worden bereid. Noem het verstandig timemanagement.”
Met wifi maak je bovendien eenvoudig de koppeling met je smartphone. Zo kan je instellen dat je notificaties ontvangt als bijvoorbeeld de volgende stap in het bereidingsproces moet worden ingezet. Of, als je maaltijd klaar is. Voor de hobby-kookfanaat is dat ideaal. Je kan zelf van alles en nog wat blijven proberen, maar je wordt ook geholpen door de techniek.
Alle innovatie is gebaseerd op uitgebreid consumentenonderzoek en op eigen Research & Development. Zo investeert Samsung gemiddeld 40 miljoen dollar per dag in zijn eigen R&D-tak. “Wij vinden dat apparatuur eenvoudig te bedienen moet zijn”, aldus Maxime. “Op intuïtie dus. Maar je kunt hier ook beleving aan toevoegen. Zelfs op inductiekookplaten kan je vlammetjes afbeelden.”
En dan zijn er nog de combikoelkasten. “Flexibiliteit is belangrijk. Als bijvoorbeeld de koelkast vol zit, dan kan je het diepvriesgedeelte in een handomdraai veranderen in een koelruimte. Het leven van de consument maken we aangenamer. En, niet onbelangrijk: wij helpen de showroomverkopers om ook aan de klant een relevant verhaal te vertellen. Daarnaast inspireren we alle designers: die kunnen dit verhaal ook aan hun klanten vertellen.”
Als Maxime wordt gevraagd waar Samsung Electronics met haar keukengamma over vijf jaar wil staan, dan is hij vol ambitie. “De vakhandel en de consument geloven dan onvoorwaardelijk in ons. We zullen een van de grote jongens zijn. Ja, we are here to stay.”