Platform over design en techniek in de keukenbranche
De Pen

De Pen | Trots op natuursteen vaker tonen

Er gaat niets boven natuursteen. Ja, dat durf ik zeggen. En ik moedig iedereen in de sector aan om dat...

9 januari 2020 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Er gaat niets boven natuursteen. Ja, dat durf ik zeggen. En ik moedig iedereen in de sector aan om dat even luid uit te spreken. Vol overtuiging. Enkel zo kunnen we de groeiende concurrentie van imitatieproducten het hoofd blijven bieden. Laten we onze mooiste referenties daarom met trots tonen aan de buitenwereld. Mooie beelden doen de rest. 

Zelf ben ik ondertussen meer dan 30 jaar actief in de sector van de natuursteen. De passie voor het product is nog steeds even sterk, net als de ambitie voor de toekomst. Die decennialange ervaring heeft me wel enkele inzichten gebracht over ons vak. Een van de opvallendste daarvan – en misschien wel hét belangrijkste aandachtspunt om in de toekomst sterk te blijven staan – is het gebrek aan marketing vanuit onze leveranciers, plaatsers en architecten met een voorliefde voor natuursteen.

Als voorzitter van Febenat hamer ik er al langer op dat we meer moeten naar buiten komen met spraakmakende referenties. Want hoewel ons product superieur is, delven we daar het onderspit tegen de gigantische marketingbudgetten uit de industrie. Ook bij de producenten van keramische imitaties. Die hebben de afgelopen jaren absoluut een grote evolutie doorgemaakt. Vandaag zijn de prints realistischer dan ooit. Maar ze mogen proberen zoveel ze willen, ze kunnen nooit tippen aan the real deal. En dat mogen we gerust vaker zeggen.

Wij leveren een echt natuurproduct, ontgonnen met respect voor de natuur en de omgeving. Natuursteen past perfect in het duurzaam verhaal dat ook voor de bouwsector steeds belangrijker wordt. We investeren volop in lokale groeves en productiesites, binnen Europa. Zo is de Ierse en Belgische blauwsteen bijvoorbeeld sterk in opmars. Het resultaat is een lage CO²-voetafdruk. Wat consumenten vaak vergeten: het produceren van keramische alternatieven vraagt veel energie. Bovendien is de lange levensduur van natuursteen een groot pluspunt. Kijk maar naar kerken, waar de natuursteenvloeren vaak nog de originele exemplaren van honderden jaren terug zijn. Inclusief de mooie patine.

We mogen dus best trots zijn op ons product en op onze projecten. Een mooie referentie is namelijk de beste manier om toekomstige klanten te overtuigen. Dat we met goede marketing enkele misverstanden de wereld uithelpen, is een bonus. Neen, natuursteen hoeft niet duur te zijn. Ja, je kan er ook mee renoveren, dankzij de dunne uitvoeringen van amper een centimeter dik. En hoewel natuursteen in het begin wat meer onderhoud vergt, veroudert het mooier. Imitaties zijn lastiger te onderhouden doorheen de jaren.

Leve natuursteen! Men zegge het voort!  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
0%