NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
De Pen | Terugblik op 2020. Never waste a good crisis?
Frank Rombouts, Gedelegeerd Bestuurder Royal Crown

De Pen | Terugblik op 2020. Never waste a good crisis?

Ondanks een markt die al geruime tijd stagneert in volume zal het budget per keuken vermoedelijk stijgen. Op zich hebben we dus goede vooruitzichten, al zullen deze in grote mate bepaald worden door de evolutie van de vastgoedmarkt – ik bedoel hiermee vooral de verkoop van woningen – die hoe langer hoe meer evolueert naar een huurmarkt. De corona­pandemie heeft deze beweging versneld en de prijzen worden de hoogte in geduwd.

Daarnaast zullen de toekomstige consumenten minder belang hechten aan het ‘bezit’ van een woning, zoals we al hebben meegemaakt voor de muziekindustrie (lees: streamingdiensten maken het fysiek bezitten van muziek overbodig). Deelvoertuigen in grote steden getuigen eveneens van de opkomst van deze nieuwe economische realiteit.

De coronapandemie heeft aan de andere kant de aandacht voor de eigen woning doen herleven. De keukentafel werd het epicentrum van ons leven: werken, eten, ‘videocallen’. Het gebeurde allemaal vanuit ons kot. En toch stel ik me de vraag of we als sector genoeg hebben ingespeeld op de veranderende thuissituatie van onze klanten. Thuiswerken aan een modulair woonwerkmeubel of een multifunctioneel bijgebouw in de tuin, het zijn ideeën die evident lijken maar slechts een geringe bijval hebben gekregen. Dit is geen oordeel, eerder een warme oproep om in te spelen op de gewijzigde omstandigheden en zo het leven van onze klanten weer aangenamer te maken.

Vervolgens heeft de pandemie de term ‘digitalisering’ haast een epische dimensie gegeven. We kochten massaal online maar we keken vaak ook met lede ogen toe vanuit de sector.

Had 2020 het jaar van de digitalisering van de keukensector kunnen worden?

Ik heb in ieder geval veel vernieuwende toepassingen gezien. We maakten virtuele rondgangen in de showroom, we informatiseerden het koopproces van een keuken en we investeerden massaal in digital marketing en de bijbehorende automation. Maar we realiseerden ons ook dat marketing lokaal en ad hoc kan zijn en dat ‘gezond boerenverstand’ vaak een goede raadgever is. We worden op de proef gesteld, zoveel is zeker.

Maar waren we flexibel genoeg? Waren we misschien te vlug met het in ontvangst nemen van overheidssteun waardoor we de opportuniteiten van de ‘crisis’ niet gezien hebben? “Never waste a good crisis”, zei een groot politicus ooit. Mijn interpretatie van zijn woorden is dat een bruuske verandering in ons leven een motor voor vernieuwing en creativiteit kan zijn.

En daarom: laat ons innovatie en vakmanschap verzoenen in 2021. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details