Platform over design en techniek in de keukenbranche

NL | FR

Nieuws

De kracht van samen aankopen, ook voor franchises

foto-2-royal-crown-kopieren

6 september 2019 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Een aankoopgroepering is geen franchisegever. Waar aankoopgroeperingen zorgen voor marktconforme prijzen bij leveranciers door bestellingen te bundelen, baten franchisenemers een eigen zaak uit onder de naam van een keten. Samenwerken om elkaar sterker te maken gebeurt uiteraard wel.

Foto's Royal Crown voor Elektro Visie

Het verschil tussen een aankoopgroepering en een franchiseformule is duidelijk. Een franchiseformule vormt als het ware een keten van keukenzaken die allemaal onder dezelfde naam opereren. Elke winkel is echter een eigen zaak met aan het hoofd de zaakvoerder van die ene winkel. Een aankoopgroepering heeft geen eigen winkels, maar werkt er wel mee samen. De keukenzaken, dus ook de franchisenemers in een franchiseformule, kunnen lid worden van de aankoopgroepering. Op die manier genieten ze mee van de voordelen die bijvoorbeeld Royal Crown hen kan aanbieden. “We bundelen de bestellingen van onze leden en plaatsen die dan bij de desbetreffende leveranciers”, legt Frank Rombouts van Royal Crown uit. “Door potentiëlen te bundelen en omzetten te garanderen op langere termijn bekomen we scherpe aankoopprijzen.”

foto-1-royal-crown-kopieren

Royal Crown werkt intensief samen met de franchiseketen Schmidt keukens.

 

Omgevormd

Royal Crown heeft een franchiseverleden. Rombouts: “Klopt, in het verleden baatte ook Royal Crown een franchiseformule uit. We wilden hiermee jonge ondernemers de kans geven tegen een relatief lage kost een eigen zaak te starten. Later werden ze dan volwaardige Royal Crown-leden. We blijven vlot samenwerken met zelfstandige keukenhandelaars en fabrikanten. Niet als overkoepelende naam in een franchiseconcept, wel als aankoopgroepering om ook hen van de beste prijzen te laten genieten bij leveranciers.”

foto-3-royal-crown-kopieren

De 166 Royal Crown-leden vertegenwoordigen vandaag een ruim deel van de keukenmarkt in België. (Foto: Geka Keukens, Oudsbergen)

 

Franchise of geen franchise?

“Het starten van een eigen keukenzaak is vandaag een echt huzarenstuk geworden”, weet ook Rombouts. “Wat je allemaal moet doen, regelen, in de gaten houden om nog maar te kunnen starten. Zoek maar eens een geschikte locatie voor je zaak, al dan niet met voldoende magazijnruimte erbij om voorraad in te slaan. Daarnaast moet je uiteraard iedereen in de (ruime) omgeving laten weten dat je bestaat. Reclame maken kost handenvol geld, zeker als je in deze wereld je weg niet zo goed kent. Royal Crown vangt dit bijvoorbeeld op met onze eigen marketingafdeling met nagenoeg 25 jaar ervaring in communicatie rond keuken en interieur. En dan begint het werk nog maar pas. Keukens plannen en plaatsen is immers de corebusiness. Dan is de aantrekkingskracht van een franchiseformule heel duidelijk. De overkoepelende naam is gekend, dus het leren kennen van je naam in de regio is in feite al gebeurd. Samen met de franchisegevers wordt gezocht naar een geschikte locatie voor de zaak, het magazijn van de franchisegever is eveneens dat van de franchisenemer dus dat vinkje staat ook al aangekruist.”

Oplossingen voor leden

Al heeft Royal Crown geen eigen franchiseformule meer, toch sluit Frank Rombouts niet uit dat het opnieuw opgepikt wordt. “Maar dan geen klassieke franchising, wel dat tikkeltje anders”, benadrukt Rombouts. “Franchising Royal Crown-style zeg maar. Ondertussen blijven we onze leden ondersteunen om hun zaak draaiende te houden. Het budget dat we spenderen aan een keuken ligt in Vlaanderen best hoog. We zijn ook merk- en kwaliteitsbewust en zoeken naar zekerheden. Een eigen huis is een verwezenlijking waar we trots op (willen) zijn. Het interieur van een (eigen) woning stijgt in belang en daar zetten we met Royal Crown op in. Zo namen we ook decoratieve artikelen op in ons portfolio zodat onze leden totaaloplossingen kunnen uitwerken.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Freddy Fierens

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Keukenbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details