NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
9 op 10 Belgen willen zuivere lucht in huis
De dampkap groeit stilaan uit tot een designstatement van formaat. (Foto: Phantom van Novy)

9 op 10 Belgen willen zuivere lucht in huis

Luchtkwaliteit is belangrijk, dat is de (logische) conclusie van een studie van iVox. Meer dan 9 op 10 Belgen vindt een goede luchtkwaliteit in huis een belangrijk item. Frappant is wel dat ‘amper’ 7 op 10 Belgen ook actief op de luchtkwaliteit let. Werk aan de winkel, dat is duidelijk.

De intrede van de open keuken zette (mee) de opkomst van downdraftsystemen in gang. (Foto: BORA)

Het is de Italiaanse fabrikant Elica, actief als producent van onder meer designdampkappen, die de studie bij iVox bestelde. Het betreft een ondervraging van 1.000 Belgen over de luchtkwaliteit in huis. En de resultaten liggen in de lijn van de verwachtingen, toch wat betreft het belang dat eraan wordt gehecht. Bijna iedereen wil zuivere lucht in huis. Maar dan volgt meteen de eerste, toch wel opvallende kanttekening in het verhaal. Beduidend minder mensen, maar toch nog meer dan de helft, let er ook actief op. Amper 7 op de 10 Belgen let actief op de luchtkwaliteit. Nochtans is ventileren, een van de genoemde mogelijkheden, eenvoudig. Ook opvallend: de ondervraagden staan open voor nieuwe technologie. Zo’n 80 procent van de 1.000 ondervraagde Belgen erkent bijvoorbeeld de voordelen van een afzuigkap die de ruimte zuivert van allergenen en schadelijke stoffen.

Kleine druppeltjes

De voorbije jaren zijn geen lachertje geweest. Niet voor de gezondheid, niet voor de levenskwaliteit, niet voor de economie. De pandemie, weet je wel. Uit totaal onverwachte hoek kwam een virus dat we nog niet kenden en dat zich heel snel over de wereld verspreidde. In de eerste maanden van de pandemie werd al duidelijk dat de bijdrage van aerosolen aan de overdracht van het virus groter was dan verwacht (en gevreesd). Waar in het begin ‘handen wassen en afstand houden’ volstond om het virus te bestrijden, was dat niet langer mogelijk door de impact van de kleine druppeltjes. Ventilatie van binnenruimtes, dat moest meer gebeuren. De ‘vervuilde’ lucht moest naar buiten en gefilterd worden.

Ventileren en filteren hand in hand

Onderzoek van hoogleraar Bert Blocken (TU Eindhoven en KU Leuven) wees uit dat de allerkleinste aerosolen door de mazen van het ventileernet glipten. Hij liet 40 coronavrije proefpersonen een dag sporten in een fitnessruimte terwijl de luchtkwaliteit en het aantal speekselpartikels in de lucht werden gemonitord. Wat bleek? Ventileren van de ruimte hielp niet bij de daling hiervan. Pas toen er luchtzuiveringstoestellen aan te pas kwamen, zagen de onderzoekers een duidelijke daling. Het verschil? Ventilatie voert binnenlucht af en ‘vervangt’ deze door verse lucht, luchtzuiveringstoestellen filteren continu de aanwezige lucht. Zuiveren bleek dus nodig om nog effectiever het virus te bestrijden. En zuiveren gebeurt door performante filters in te zetten. Filters die ook aanwezig zijn in de verschillende mogelijke dampkapsystemen die op de markt zijn.

We doen het te weinig

Terug naar het onderzoek van iVox. Luchtkwaliteit is belangrijk, akkoord. Toch ventileren we te weinig. 11,9 procent van de ondervraagden ventileert amper, 66,4 procent  doet dat voldoende. En toch is 93,3 procent  van de ondervraagden overtuigd van het nut van een goede luchtkwaliteit in huis, zweert 90,4 procent ook bij een goede luchtvochtigheidsgraad en vindt 92,3 procent het belangrijk om luchtjes in huis te vermijden. Bovendien willen bijna alle ondervraagden (94,3 procent) schimmelvorming absoluut vermijden.

Naber ondersteunt de mogelijkheid tot recirculatie met oplossingen die schimmelvorming voorkomen.

Werk aan de winkel

We ventileren misschien niet genoeg, koken doen we allemaal. En daar ontstaan geurtjes die we allemaal buiten willen (houden). Daarom bakken bijna 4 op de 10 Belgen zelfs hun frietjes buiten het huis. Ongeveer 20 procent van de bevraagde Belgen geeft aan vaak last te hebben van keukengeurtjes. Maar dan komt de aap uit de studiemouw. Slechts 3,7 procent van de ondervraagden kuist de dampkapfilter wekelijks uit, 22,7 procent elke maand en 35,5 procent een paar keer per jaar. En het kan slechter: 7,8 procent reinigt de filters nooit en een opvallende 27,4 procent vervangt de dampkapfilters nooit. “Een performante dampkap is de ideale manier om keukengeurtjes te vermijden,” klinkt het in koor bij de producenten, “maar ze moeten dan wel goed onderhouden worden en daar knelt blijkbaar het schoentje.” 

Meer dan een dampkap alleen. Spazio van Falmec.

Werk aan de winkel

Gelukkig is er toch een positief puntje te rapen in de studieresultaten. De Belg staat meer dan open voor nieuwe technologieën, ook wat betreft het zuiveren van de binnenlucht. Ze erkennen de voordelen die een afzuigkap brengt inzake het verwijderen van allergenen en schadelijke stoffen, naast uiteraard het verwijderen van irritante kookgeurtjes. En het is ook een topic dat door de vele dampkappenfabrikanten ondertussen is opgepikt. Een dampkap is namelijk altijd aanwezig in de woning en nu de open keuken meer en meer de standaard wordt, pakt een dampkap meteen de luchtkwaliteit in keuken en woonkamer aan. Verschillende fabrikanten komen met toestellen op de markt die aan luchtzuivering doen. Tijdens het koken maar ook ervoor en erna. Performante filters in het toestel en de mogelijkheid om te kiezen voor recirculatie, waar de gezuiverde lucht meteen weer de keuken in wordt geblazen, zijn daarbij key elementen. Maar ook voor bestaande dampkappen bij mensen die niet aan een vervanging denken, is er steeds een oplossing. Blijft natuurlijk wel het heikel punt: de filters moeten ten gepaste tijde vervangen worden. We moeten het ons met z’n allen opleggen dit te doen. Een belangrijke boodschap die door zowel de dampkappenfabrikanten als jou, de keukenbouwer, aan de consument moet verteld worden. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details