NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
40e verjaardag gevierd in internationaal gezelschap

40e verjaardag gevierd in internationaal gezelschap

Een aankoopgroepering die zich al 40 jaar inzet om haar leden – zelfstandige keukenspecialisten – de beste deals bij leveranciers aan te kunnen bieden. Dat moet worden gevierd. DER KREIS nodigde dan ook haar leden, nationaal en internationaal, uit om in Stuttgart de toekomst in te zetten.

Franchise of geen franchise?

We schrijven 1 oktober 1979. Ernst-Martin Schaible richt in Weil der Stadt/Schafhausen DER KREIS op, een inkoop- en servicebedrijf voor keukenspecialisten. Het doel: het inkoopvolume van de keukenspecialisten bundelen om zo marktconforme condities ten opzichte van de leveranciers af te dwingen en zo het voortbestaan van middelgrote speciaalzaken te waarborgen. De eerste 25 keukenstudio’s sloten nog in 1979 aan en ook de eerste fabrikanten toonden interesse. Onder andere Blanco, Franke en Poggenpohl worden door DER KREIS als eerste leveranciers genoemd. De jaren nadien opent DER KREIS de eerste afdelingen in het buitenland, met in 1998 de oprichting van DER KREIS België/Luxemburg.

foto-1-der-kreis-kopieren

Ernst-Martin Schaible, oprichter van DER KREIS.

 

Evenveel keukens, hogere gemiddelde prijs

Elk jaar organiseert DER KREIS een congres waarop leden en leveranciers samenkomen. Dit jaar, ter ere van de 40e verjaardag van de organisatie, nodigde DER KREIS iedereen uit naar Stuttgart. Hier werd, uiteraard in feeststemming omwille van de verjaardag, teruggekeken op een succesvol 2018, zowel voor DER KREIS als voor haar leden. De aangesloten leden in 17 landen in Europa konden immers hun totale omzet vergroten met 4 procent. Ook de gemiddelde verkoopprijs van een keuken steeg licht (met 0,8 procent). “Deze duidelijke groei onderstreept het belang van individueel geplande hoogwaardige keukens voor eindgebruikers”, klinkt het. “Het bevestigt ook de trend dat er steeds meer geïnvesteerd wordt in de hogere kwaliteits- en prijssegmenten en in het kwaliteitsbewuste middensegment. Het in 2000 opgerichte initiatief ‘De keuken in het centrum van het leven’ kreeg vorig jaar veel aandacht en dat heeft zeker bijgedragen tot het succes. Kwaliteit en advies zijn en blijven belangrijk. De hoeveelheid verkochte keukens steeg niet zo veel, maar de waarde per verkochte keuken deed dat wel. Met andere woorden: hoogwaardige inbouwkeukens van keukenspecialisten, waarbij de specialist weet te overtuigen door zijn individueel advies en zijn kwalitatief hoogwaardige afhandeling, vallen duidelijk in de smaak.”

Blik vooruit

“2018 was een succesvol jaar voor DER KREIS”, aldus Ernst-Martin Schaible, oprichter en drijvende kracht achter DER KREIS. “Ondanks de niet zo optimistische economische prognoses voor Duitsland en de Europese Unie zijn we nog altijd positief over de nabije toekomst en de uitzichten voor het huidige jaar. We zijn één van de weinige full-service systeemnetwerken. We stellen in belangrijke segmenten onze professionele en toekomstgeoriënteerde services ter beschikking die onze leden ontlasten bij hun dagelijkse werkzaamheden. Ik ben ervan overtuigd dat DER KREIS klaar is voor een succesvol bedrijfsjaar 2019, ondanks de moeilijk wordende omgeving. De eerste maanden van dit jaar onderstrepen deze positieve houding.”

foto-5-der-kreis-kopieren

Een tombola tijdens het congres leverde een Vlaamse winnaar op. Robby Declerck van Declerck Elektro & Keukens uit Ichtegem won de hoofdprijs, een Smart ForFour. Begin juni werd deze plechtig overhandigd.

 

Verjaardag

Ongeveer 1.800 deelnemers telde de organisatie bij het verjaardagcongres van DER KREIS. De genodigden wilden deze speciale gelegenheid voor geen geld ter wereld missen. Voor het eerst organiseerden alle nationale en internationale afdelingen een gezamenlijk evenement. De organisatie zorgde voor een interessant congresprogramma en een internationale vakbeurs met ongeveer 60 exposanten, een vertegenwoordiging van het brede merkenportfolio binnen DER KREIS. De voortdurende ontwikkeling van diensten voor de dealers blijft ook de komende jaren een belangrijk strategisch element van DER KREIS. “Dat geeft hen de mogelijkheid zich te concentreren op wat voor hen belangrijk is: advies geven aan de klant, plannen en installeren van keukens”, klinkt het. “Geïnteresseerde partijen geven we de raad om naar een specialist te gaan voor persoonlijk en individueel advies, om de keukens te kunnen zien, voelen en beleven, om technologie live te ervaren. Eindklanten zijn echter steeds meer en beter op de hoogte dankzij hun zoektocht op internet. Daarom investeren we in de uitbreiding van dit kanaal.”

Het omvangrijke congresprogramma kreeg een passend einde. Op een onderhoudende en humoristische wijze werd teruggekeken op het levenswerk van Ernst-Martin Schaible, een presentatie over het ontstaan en de ontwikkeling van DER KREIS gedurende de voorbije 40 jaar. Volgend jaar geen internationaal congres, wel de traditionele jaarvergadering. De exacte datum wordt ten gepaste tijde gecommuniceerd.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details