Vele gesprekken draaien vandaag rond dezelfde thema’s: het is kalm in de winkels, te kalm. De consument aarzelt, stelt geplande investeringen uit en annuleert soms zelfs de mooi gemaakte plannen. De redenen hiervoor zijn ondertussen genoegzaam gekend.
Perspectief en referentiekaders, twee niet onbelangrijke woorden. We durven al wel eens foutieve vergelijkingen maken. We hebben namelijk enkele hoogconjunctuurjaren achter de rug, verder geboost door COVID-19 met een geforceerde, excessieve aandacht op alles in en rond ons huis.
De toegenomen aandacht rond kwaliteitsverbeteringen en duurzaamheid zijn de laatste jaren ontegensprekelijk de juiste tendenzen. De grote externe factoren dwongen ons om – sneller dan gepland en verwacht – ons gedrag aan te passen. De duurzamere keuzes die we vandaag maken zijn absoluut noodzakelijk. De meeste van deze duurzame beslissingen nemen wel een grote hap uit onze budgetten en veel actoren in onze sector voelen daarvan de gevolgen.
Perspectief? Beterschap? Absoluut. De rente zal de volgende jaren ongetwijfeld dalen, waardoor de grote investeringsprojecten opnieuw zullen volgen. De nood aan goede en extra woningen is voldoende gekend. Net zoals de stijgende trend van single households: 35 procent van alle Belgen is op dit ogenblik single en dit cijfer zal nog toenemen. In het licht van bovengeschetste tendenzen richting ‘kwaliteit’ en ‘duurzaamheid’ investeren wij bij ATAG dan ook meer dan ooit hierin.
Kwaliteit gaat verder dan enkel kwaliteit op productvlak, wat zich vertaalt in een duurzame keuze voor een product met een lange levensduur. We kijken ook steeds meer naar de toegenomen levenskwaliteit die ATAG-producten met zich meebrengen. Zoals onze recent gelanceerde Celsius°Cooking inductiekookplaten, waarbij je elk gerecht tot op de graad nauwkeurig bereidt. Geen gerecht kan mislukken, geen pot zal overkoken, niets zal aanbranden. Weg stress tijdens het koken, weg verbrande boter en olie met de schadelijke stoffen die hierbij vrijkomen.
Ook het binnenklimaat van je woning zal een steeds grotere aandacht krijgen in de toekomst, en terecht. Ventilatie, maar ook een goede afzuigoplossing voor, tijdens en na het kookproces dragen bij aan dit gezonde binnenklimaat. In de huidige tendens naar open keukens met eilandopstelling hebben we met onze Atag Elevate een dampkap in een kookplaat. Dit is momenteel een van de meest efficiënte oplossingen in zijn soort en bovendien de stilste afzuigoplossing die er is.
Waarom nu deze reclame? Omdat we vinden dat het aantonen van de onmiddellijke consumer benefits zo belangrijk is. Meer en meer willen we dat onze producten een verhaal vertellen en het dagelijkse leven van de consument verbeteren. We willen de consument daar ook meer rechtstreeks in betrekken, onder meer met ATAG Masterchef kookworkshops op verschillende locaties in het land, op events en via de vele kookdemonstratie’s bij onze dealers. Geen betere ambassadeur voor je merk dan de consument die zelf deze vele voordelen heeft mogen ervaren.
Net nu het kalm is, willen we hierin – samen met onze vele partners – versnellen om de consument straks de juiste keuze te helpen maken. De keuze voor een duurzaam product dat de levenskwaliteit verbetert en vooral ook het plezier in het dagelijkse kookproces sterker dan ooit naar voren brengt.
Smakelijk eten iedereen!
Filip Van Dyck,
Managing Director ATAG