Een keuken is meer dan alleen die ruimte waarin wordt gekookt. Het is het middelpunt van het huis geworden en, misschien nog belangrijker, een uitdrukking van de eigen persoonlijkheid. “Daarom zijn onze variabele ruimteconcepten zo handig”, klinkt het bij Kuhlmann. “We geven jouw droomkeuken individueel vorm.”
We spreken met Francois Meier van FMC Agenturen, al zeven jaar agent voor onder andere Kuhlmann in België. Hij neemt ons meteen mee naar de Multilevel die bij het binnenkomen in de showroom staat te pronken. “Ons multifunctionele ruimtewonder”, noemt Meier het bijzondere keukenkastconcept dat in 2014 een Red Dot Award won. “Het toont mooi aan waar Kuhlmann voor staat, namelijk dat we heel flexibel inspelen op wat klanten wensen, en dat we tot heel veel maatwerk in staat zijn. In principe kan bijna alles. Ik noem het vaak dat we ‘maatwerk in serieproductie’ leveren. Bij onze Multilevel bijvoorbeeld zijn de keukenlades aan drie zijden uittrekbaar. Dankzij de verschillende maten kan onze Multilevel op logische wijze in een keuken worden ingepast.”
Kuhlmann bestaat volgend jaar exact 100 jaar en wil deze mijlpaal uiteraard niet onopgemerkt laten voorbijgaan. “We bleven de voorbije jaren wat onder de radar, maar willen nu tonen dat Kuhlmann een gevestigde waarde is die niet moet onderdoen voor andere spelers op de keukenmarkt”, aldus Meier. “Qua kwaliteit van materiaal en mogelijkheden in productie gaan we uit van onze eigen kracht. En doordat we met ‘slechts’ een honderdtal medewerkers dagelijks aan de slag gaan, zijn we zeer flexibel in wat we doen en zijn de lijnen kort. Dit betekent dat er heel snel antwoord komt of een bepaald idee mogelijk is of niet. Duidelijke en correcte communicatie blijft een belangrijke pijler. Net als het enorme assortiment van meer dan 300 fronten en (lak)kleuren waarmee, mede door ons maatwerk, quasi alles mogelijk is.”
Kühlmann heeft haar hoofdzetel met showroom en uitgebreide productiefaciliteiten in Löhne. Tijdens de maand september is Löhne het epicentrum van de Küchenmeile waar ook Kühlmann aan deelneemt. “Het uitgelezen moment om nieuwe zaken voor te stellen, zoals de ongeveer 60 nieuwe fronten die we aan de Free-collectie hebben toegevoegd”, benadrukt Meier. “Ons assortiment biedt zo veel mogelijkheden dat het onmogelijk is alles te tonen. Maar je kan zonder schroom stellen dat ons assortiment verder gaat dan keukens alleen. Eigenlijk is een Kühlmann-huis mogelijk, zo veelzijdig zijn onze oplossingen.”