De goede voornemens van de MHK Group bij het begin van 2023 zijn klaar en duidelijk: “We willen wat betreft de digitalisering van de keukensector toonaangevend blijven.” De recent aangeworven Chief Digital Officer zal de al aanwezige stevige basis verder uitbouwen met onder meer de verdere ontwikkeling van de keukenplanningssoftware CARAT.
Wat vandaag evident is, was het nog niet in 1989, wanneer het verhaal van CARAT begint. Vandaag is keukenplanning op de computer een evidentie geworden. Meer zelfs, wie vandaag geen realistische foto’s kan tonen of zelfs via virtual reality-toepassingen zijn klanten niet kan laten ‘rondlopen’ in de nieuwe keuken, riskeert om niet langer top of mind te zijn bij potentiële klanten. CARAT ontwikkelt die software. Middels optionele modules tekenen keukenhandelaren in. “En dat systeem met optionele modules is duidelijk een werkwijze die in de smaak valt”, benadrukt Bart van Arkel, Sales Manager BeLux voor CARAT. “Onze klanten krijgen een performante software aan een vast maandelijks bedrag, zonder instapkosten bovendien. De keukenhandelaar kiest welke modules ze wensen te gebruiken en welke niet. Wij rusten niet op onze lauweren en houden de catalogi up-to-date, voorzien de nodige upgrades en blijven nieuwe modules ontwikkelen.”
CARAT greep de editie van de Küchenmeile A30 in 2022 aan om een nieuwe ontwikkeling voor te stellen: CARAT one. Van Arkel: “Met CARAT one leggen we nog meer de nadruk op de cloudbased toepassing van onze planningssoftware. Het blijft uiteraard zo dat de keukens lokaal gepland worden. Ik bedoel daarmee dat de keukenhandelaar in zijn kantoor aan de slag gaat met de software en daar de tekeningen maakt. Via CARAT one heeft hij te allen tijde toegang tot deze informatie. Dat betekent dat hij op een werf kan staan en toch alle relevante informatie over een specifiek project kan downloaden en bekijken. Deze locatie-, tijd- en apparatuuronafhankelijke toegang tot alle belangrijke plannings- en klantgegevens is een nieuwe stap qua moderne professionele keukenplanning.”
Een nieuwe tool die het voor de keukenhandelaar en zijn montageploeg handiger maakt montage- en serviceafspraken te managen is bijvoorbeeld de optie CARAT service. “Deze service laat toe om afspraken voor het eerst rechtstreeks vanuit het cloudbased keukenplanningsprogramma aan te maken”, legt van Arkel uit. “Deze informatie wordt dan meteen naar de verantwoordelijke monteurs gestuurd. Ook de documentatie van de montage gebeurt intuïtief in de app. Het resultaat is een volledig digitaal opleveringsrapport (inclusief foto’s) met de handtekening van de eindklant dat onmiddellijk na de voltooiing wordt ingestuurd. Het is dan ook meteen zichtbaar voor iedereen in het programma, net als alle andere informatie en documenten van het desbetreffende project.”
“We zien een trend dat de totale oppervlakte van een toonzaal wat kleiner wordt”, meldt Jeroen Geldhof, Managing Director van MHK Belgium. “De virtual reality-module van CARAT kan hierbij een leuke en interessante toevoeging zijn. Enkele keukens in het echt in de toonzaal met daarnaast de mogelijkheid veel meer te ontdekken via virtuele realiteit.” En van Arkel voegt toe: “Net als alle andere modules is ook deze van de virtuele realiteit volledig optioneel, zonder instapkosten en met een lichte maandelijkse huurprijs. Deze module is in constante ontwikkeling en wordt dus alleen maar beter.”
Neem dan rechtstreeks contact op met MHK Belgium.
Contact opnemen