Een nieuw beursjaar is op gang getrapt. Midden januari bliezen vele nationale en internationale exposanten verzamelen in de beursgebouwen van Keulen. Op de agenda stond de tweejaarlijkse afspraak Living Kitchen. Na zeven dagen sloten de organisatoren met een tevreden gevoel de deuren. Ongeveer 150.000 bezoekers uit maar liefst 145 landen bezochten de beurs.
De cijfers bewijzen eens te meer het internationale karakter van Living Kitchen. Zeven dagen lang toonden 271 exposanten uit 28 landen hun nieuwste producten, technologieën en afwerkingen. Bij de bezoekers valt de internationalisering nog meer op. Meer dan de helft van de bezoekers kwam van buiten Duitsland, de landenteller klokte af op 145. Daarbij uiteraard een heel pak vanuit de buurlanden. Qua Europese stijgers vielen enkele verder gelegen landen op, namelijk Griekenland (+31%), Ierland (+30%) en Portugal (+31%). De afstand naar Keulen was echter geen hinderpaal voor niet-Europese bezoekers. Vanuit China (+23%), Noord-Amerika (+15%) en Zuid-Amerika (+29%) kwamen een pak meer geïnteresseerden naar de beurs.
Het tweejaarlijkse Living Kitchen vormt steeds een dubbele affiche met (het jaarlijkse) IMM Cologne. Deze gekende internationale meubel- en interieurbeurs geeft elk jaar een platform aan een designer of, zoals dit jaar een designersduo, om hun visie van een toekomstige woning uit te tekenen en voor te stellen. Dit jaar tekenden de Australische designers Kate en Joel Booy van Studio Truly Tryly de plannen van Das Haus.
Geen vaste scheidingswanden in het huis, wel verschillende zones die qua materiaal, kleuren en afmetingen op elkaar afgestemd zijn. “Iedereen voelde zich meteen thuis in Das Haus”, aldus de organisatoren. En de designers voegen toe: “Een zachte stoffering van de muren, de vloeren en het bed, solide keukenblokken en zwaar meubilair, nieuwe prototypes samen met klassiekers, verlichting, accessoires, designobjecten en kunst, het kwam allemaal mooi samen in een blueprint van interieurdesign van de toekomst.” Joel Booy: “De keuken was ons vertrekpunt. Het is immers het centrum van het sociale leven.” De keuken en de leefruimte bevonden zich in de Actieve Zone van Das Haus en mondden in elkaar uit. Zo bestond de keuken uit een aantal solide keukenblokken, een werkblad dat uitmondde in een zitbank en een grote multifunctionele tafel. Heel onopvallend kwamen bezoekers in de leefruimte terecht, waar de zetels niet rond een televisie maar rond een imaginair panoramisch venster (op de beurs voorgesteld door een grote ingang) geplaatst waren.
De bekende designer Alfredo Häberli creëerde voor Living Kitchen zijn ‘Keuken van de Toekomst’. De installatie Future Kitchen, met zijn opvallende groene legplanken, muren en oppervlakken, gaf de bezoekers een visionaire inkijk in wat Häberli in de (niet zo verre) toekomst in een keuken ziet gebeuren. De keuken zal volgens Häberli het centrum van een woning blijven. Er zal echter meer bij komen kijken dan enkel de traditionele functies (eten klaarmaken, socializen). In de keuken zal het bewust omgaan met allerhande middelen evolueren naar een dagdagelijks ritueel. Veruit de meest opvallende evolutie betreft de mobiliteit. Häberli meent dat deze zich niet beperkt tot de media maar dat ook de traditioneel vaste toestellen zoals een oven en een kookplaat mobiel zullen worden. In zijn Future Kitchen kunnen deze met de gebruikers mee doorheen de keuken bewegen, of worden verplaatst om plaats te besparen. Häberli ontwierp ook elf toestellen en accessoires voor Future Kitchen. Deze waren niet fysiek aanwezig maar konden middels augmented reality wel gevisualiseerd worden in de keuken. Zo tekende hij, in samenwerking met Samsung, een transparante, horizontale ijskast. Ook de oven is volledig transparant en daalt neer vanuit het plafond wanneer iemand deze nodig heeft.
Een internationale beurs met veel (gekende) exposanten: het blijkt geen sinecure om bezoekers naar jouw innovaties te ‘lokken’. Exposanten met een opvallende naam wekken wel eens de nieuwsgierigheid van de beursbezoekers op. Als dan ook het plaatje blijkt te kloppen (naam, stand, product), dan is de deelname aan een beurs geslaagd te noemen. Zo’n opvallende naam is Big Green Egg. Deze Amerikaanse firma produceert reeds sinds moderne kamado’s, een polyvalent outdoor-kookstel gebaseerd op de meer dan 3000 jaar oude Japanse kamado-traditie. Het toestel, met de look van een groot groen ei, wordt vervaardigd uit keramiek dat ook door NASA wordt gebruikt. Zeven verschillende modellen zijn beschikbaar, van Mini tot 2XL. “Een Big Green Egg kan een heel jaar lang worden gebruikt”, horen we op de stand. “Het keramiek houdt de warmte binnen, het kan wel tot 350°C worden in zo’n groen ei, zonder dat de buitentemperatuur ook maar een spatje invloed hierop heeft.”
Vele fabrikanten mikken op de grote gekende beurzen om daar hun nieuwste ontwikkelingen aan het (professionele) publiek voor te stellen. Zo ook bij Blanco, waar de nieuwe EVOL-S Volumekraan door de bezoekers getest kon worden. Deze kraan meet heel precies de hoeveelheden water waardoor maatbekers niet meer nodig zijn én er geen teveel aan water weg moet vloeien. Aan de handige draaiknop draaien is voldoende om de schaal, gaande van 100 ml tot 5 liter, in te stellen. Is de keuze gemaakt, dan volstaat het de zijkant van de draaiknop aan te raken om het water te doen stromen. Een innovatief systeem, het Dynamic Flow Control System, regelt de waterstroom. Sterk en snel wanneer een grote hoeveelheid nodig is, wat trager als maar een beetje water gevraagd wordt.
Zonder nieuwigheden of met een beperkt aantal kan een beursdeelname eveneens een succes zijn. Zo werd bij Naber volop de aandacht gevestigd op de eigen ontwikkelingen op het gebied van keukenventilatie (Compair®), antraciet als nieuwe kleur binnen het ’n by naber’ programma van keukenmeubelen en de oplossingen inzake afvalverzameling (Cox®). Ook bij Plasma Made – waar de eigen ontwikkelde plasmafilter in the picture stond – als bij Hera, dat zich specialiseert in de verlichting in keukens, geen grote nieuwigheden.
Soms is een lanceringsdatum nog niet gekend maar tonen de standhouders al wel hun prototypes. Zo ontdekten we op de stand van Dekker een vacuümtoestel dat volledig in het werkblad wordt verwerkt. Geen toestel op het keukenblad dus. Verderop, bij Ballerina, gingen ze nog een stapje verder. Daar werd een deel van de stand ingericht als ‘digitale keuken’. Een blik op wat de toekomst kan brengen. Belangrijk weetje: het werd geen futuristische visie, wel een show met producten die vandaag reeds beschikbaar zijn. Blikvanger in deze show: de drone die de boodschappen in de keuken komt leveren.