NLFR

Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Het nieuwe normaal
Denis Rombouts

Het nieuwe normaal

De wereld verandert snel. Leveranciers die mondiaal actief zijn moeten grondig herstructureren; de Aziatische leveranciers ontwikkelen zich aan snel tempo binnen de Europese markten en dit niet alleen in onze keukensector. Bekende enseignes hebben het moeilijk door de dalende vraag, de gestegen kosten en alsmaar strengere regelgeving. 

Verder zien we dat nu het stof post-covid neergedaald is, de markt opnieuw stabiliseert naar het niveau van 2019. Het lijkt erop dat de reset voltooid is.  

Betekent dit dat we teruggaan naar een marktsituatie van 2019? Absoluut niet. De markt, de consument maar ook de distributie evolueert.

Customer journeys, customer mapping, sell-out managing: het zijn niet langer modewoorden. Databedrijven verdienen veel geld in de strijd om de aandacht van de consument. De leveranciers rollen hun d2c-trajecten uit en begeren ook diezelfde consument. Maar de vakhandel blijft overeind in België, in tegenstelling tot de ons omringende markten waar de verandering meer voelbaar is in de distributie. Ook de ketens blijven niet buiten schot, kijk maar naar het recente faillissement van BCC in Nederland. 

Daarnaast krijgen Nederlandse en Franse entiteiten steeds meer vat op onze markt.

Conclusie: we zijn in het nieuwe normaal beland. 

Dit nieuwe normaal is volatiel, afhankelijk van een kluwen van factoren waar we geen invloed op hebben en die voor een stuk ons lot bepalen.

Maar het nieuwe normaal biedt ook kansen. Zeker voor de vakhandel, die creatief is, om kan met verandering en kan bijsturen. En bovendien het dichtst bij de klant staat. 

De consument wordt steeds kritischer, maar hoe je het ook draait of keert, de vakhandel excelleert in service en vertrouwen.

Midden alle keten- en online geweld, is de vakhandel nog steeds meer dan de helft van die markt, en dat gaat niet snel veranderen zolang de vakhandel zijn principes vasthoudt en we de krachten blijven bundelen.

De keukenvakhandel zal zijn rol blijven waarnemen. Er wordt al jaren gezegd dat België op dat vlak een eiland is in Europa. Een feit is dat we op dat vlak een unieke rol innemen in ons landje. De Belg is gehecht aan zijn vakhandel, die om de zoveel kilometer lokaal verankerd is en zijn leefgemeenschap ondersteunt. Degenen die hun werk goed doen, digitaal transformeren, de juiste marketingaanpak hebben en efficiënt werken, zullen blijven bestaan. 

In het nieuwe normaal is het ook mogelijk om gestaag te groeien. Er zullen wellicht minder vakhandels zijn, maar de regio’s die ze bedienen, zullen groter worden.

Ik sluit af met een boodschap van hoop: er lijkt weer meer animo te komen in de toonzalen, de renovatiemarkt doet het goed, de uitgestelde projecten zullen effectief van start gaan in 2025 en de planningen beginnen zich ook te vullen.

Today is better than yesterday, but not as good as tomorrow will be. 

Denis Rombouts 
Gedelegeerd bestuurder en hoofd aankoop 

Heeft u vragen over artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Royal Crown.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Adres Kompellaan 2
3600 Genk
België
Telefoonnummer +32 (0)89 500700 E-mailadres [email protected] Website royalcrown.be/

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?