“Of ik een opiniestuk over de keuken van de toekomst wilde schijven”, vroeg men mij. Ik doe niets liever!
Werken aan de toekomst heeft een magisch kantje. Je bent bezig met zaken die vandaag nog niet bestaan, maar wel al voelt aankomen. Eén van mijn favoriete oneliners is van Robin Sharma; “Staying stuck in the past is stealing from the future”.
Als we even naar onze sector kijken; hoe leuk is het om uit te kijken naar wat de reeds bestaande en de te ontginnen technologieën voor de keuken van de toekomst gaan betekenen? Sensoren, internet of things, intelligent omgaan met de ruimte waarin we leven en een frictieloze totaalbeleving creëren. Dát zijn de uitdagingen van vandaag om klaar te zijn voor de dag na morgen.
Uiteraard kan je dat niet organiseren vanuit je eigen biotoop. Constant worden we dankzij social media, opiniemakers en inspirators uit het Oosten en het Westen uitgedaagd rond wat gaat komen.
Eén macro-trend is duidelijk en voelen we ook in België en Nederland reeds op ons af komen; tegen 2050 leeft 75% van de wereldbevolking (terug) in de steden. Dat is een verwonderlijk gegeven, maar dwingt ons ook tot inventieve oplossingen. Bij Blum zijn we al langere tijd bezig met oplossingen voor micro-appartementen van 20-25m², waarin elke beschikbare ruimte optimaal benut kan worden.
Intelligente oplossingen in bestaande en nieuwe vormen van meubelbeslag moeten er immers mede voor zorgen dat onze woonplaats een leefbare, praktische en ergonomische ruimte blijft.
Bij Van Hoecke nemen we zo ook vanaf 2019 een professionele kok in dienst die ons en onze klanten hierin zal begeleiden. Zij weet immers als geen ander hoeveel kilometers er worden afgelegd in de keuken en hoe je met kleine ruimtes toch functioneel kan omgaan. Dat advies geven we mee aan onze professionele klanten die op hun beurt de eindgebruikers kunnen begeleiden in de meest praktische oplossing voor hun ideale keuken.
Innovaties in domotica, internet of things, en het gebruik van sensoren vinden in de keuken ook stilaan hun weg: boodschappenlijstjes die automatisch worden gevuld, een blik op de houdbaarheidsdatum in de koelkast en de oven die automatisch wordt aangezet én je laat weten wanneer je gebraad klaar is. Maar dat is nog maar het begin. In de US is “voice” helemaal zijn weg aan het vinden. De komst van Artificial Intelligence gaat alle toepassingen in de keuken alleen maar slimmer maken. Hoe gaan we daarmee om als bedrijf in die business?
De keuken is al langer aan een opmars bezig, ze is de centrale plaats in de woning geworden, we gebruiken het als gezellige plek om rond en in te vertoeven met gezin, vrienden en familie.
Die trend zal enkel nog toenemen als we de juiste oplossingen brengen en een totaalbeleving maken van het koken, de gezelligheid en het lekker eten en drinken. Wat zal het fijn zijn om straks in die toekomst te vertoeven
Peter Van Hoecke, CEO bij Van Hoecke NV