Natuurlijk wil ik meteen in de eerste regels van deze gastcolumn mijn dank uitspreken aan de eindredactie dat ik hier mijn 500 ‘words of fame’ krijg. Leuk! Een mooie kans om mijn visie naar voren te brengen en hopelijk iedere lezer aan het denken te zetten.
Hoeveel, hoe en wát heb je in de laatste jaren geïnnoveerd? Wie van jullie is de inspirerende Steve Jobs van de keukenbranche? Wie van jullie is de altijd spraakmakende Elon Musk van de binnenhuisarchitectuur? Wie van jullie is de nieuwe benchmark? (En, wil je dat wel zijn?) Wie van jullie heeft een product gecreëerd dat niemand miste toen het er nog niet was, maar wat men nu niet meer kan missen, omdát het er is?
Ik zeg het heel eerlijk: ik heb ze niet gezien. Goed, natuurlijk kun je hier de vraag opwerpen wat je precies onder ‘innovatie’ verstaat, maar echt iets radicaals, iets schokkends nieuws, wat echt een nieuwe beweging in gang heeft gezet, heb ik niet geconstateerd. Ik zie dat ‘innovaties’ vooral voortborduren op eerdere producten. Eigenlijk heb je het dan over ‘gewone productontwikkeling’, toch? Feitelijk is het allemaal wat behoudend en misschien zelfs wel conservatief.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat we met z’n allen waakzaam moeten blijven.
Want, het is echt schrikken als er plots een Elon Musk, Steve Jobs of andere Disruptive Nerd de branche binnenstapt waardoor wij met z’n allen naar de zijlijn worden weggebonjourd. Of zijn we krachtig genoeg? Hebben we het lef om de brutaliteit te tonen, die zo af en toe onze gedachten passeren, maar die we nog niet praktiseren in de dagelijkse praktijk?
Oké. Goede vraag. Ik probeer altijd mijn eigen Elon Musk te zijn. Ik ben continu in gesprek met de branche, ik wil prikkelen en uitdagen als ik van gedachten wissel met alle mogelijke stakeholders. Goed luisteren naar wat ik tussen de regels hoor en vooral ook om me heen kijken. Ik verplicht mezelf open te staan voor alles wat op me afkomt. Zonder waardeoordeel waardoor ik op de gekste momenten toch iets nieuws kan bedenken. In de laatste jaren ben ik bovendien veel meer naar de jeugd gaan kijken: je vindt daar soms een zeer verrassende creativiteit. En een start van disruptief denken.
De belangrijkste trends van nu? Natuurlijk het circulaire gedachtengoed. Als ik kijk naar keukenbladen, dan zie ik tot mijn vreugde dat deze eigenlijk geen ‘end of life’ meer hebben maar dat er na het laatste gebruik nieuwe mogelijkheden ontstaan. Daarnaast zie ik dat ruimte schaarser wordt waardoor wonen duurder wordt en men dus – op minder vierkante meters – naar creatieve geïntegreerde oplossingen zoekt. Het zijn mooie innovaties. Ik ben er trots op dat ik daar dagelijks mee mag werken.
Maar toch, hé… Alertheid blijft het credo. Elon, Steve en andere talenten staan met zekerheid klaar om ons in de branche plots te verrassen.
Wat is jouw antwoord?