Een heel katern over sanitair in een keukenvakblad? Geen toeval, uiteraard. Keuken en badkamer, en bij uitbreiding het hele interieur, worden steeds vaker samen aangepakt. Bedrijven, waaronder de zelfstandige keuken- en interieurbouwers, maar ook andere schrijnwerkerijen en HVAC-bedrijven, gaan gestaag voor verbreding van de activiteiten. Dit brengt opportuniteiten, maar ook uitdagingen met zich mee.
Als we al één opvallende trend kunnen detecteren, dan is het de verbreding van de markt. Een trend die zich op verschillende manieren laat opmerken. De keukenbouwer van weleer verzorgt vaak ook de inrichting van de badkamer en zelfs het hele interieur. De klant in het hogere marktsegment wenst, langs zijn kant, een interieur met uniform schrijnwerk dat als rode draad doorheen de woning loopt. Tot slot zijn er ook de gerenommeerde Duitse, Italiaanse en Belgische keukenmeubellabels die het gamma aanzienlijk hebben uitgebreid, eerst richting woonkamer, maar ondertussen ook met oplossingen voor de badkamer, laundry room, dressing, slaapkamer, woonkamer, wellness en dus eigenlijk het interieur van de hele woning. Eenheid in design, een constante kwaliteit en ontzorgende service is daarbij het motto.
Welke van deze factoren is de motor van deze trend? Peter Vanthienen: “Dat is een beetje zoals het verhaal van de kip en het ei. De vraag is er, het aanbod ook en beide aspecten versterken elkaar. Als manager bij Brio Group, retailgroep voor de keuken-, badkamer- en interieurinrichter, houdt Peter Vanthienen als geen ander de vinger aan de pols wat betreft de markttrends. “Het is een feit dat ook in de badkamer het individueel design, net als de beleving en het wellnessgehalte, aanzienlijk aan belang gewonnen heeft. Dit maakt dat ook wij als retailgroep ons gamma hierop hebben afgestemd en het aanbod aan sanitaire artikelen aanzienlijk hebben uitgebreid, zowel in de diepte als de breedte.”
We polsten bij drie totaalinrichters en Brio-partners, elk met een andere achtergrond, hoe zij de verbreding van de activiteiten hebben aangepakt. SD Schrijnwerkerij & Interieurbouw uit Herentals begon veertien jaar geleden als een schrijnwerkerij die zich toespitste op houtskeletbouw, dak- en gevelwerken. Al na vier jaar besloot men de activiteiten uit te breiden met keuken- en interieurbouw.
Stijn Dirken, zaakvoerder: “We kregen steeds meer de vraag om ook het schrijnwerk in het interieur te verzorgen. Mensen willen één aanspreekpunt en een vlotte opeenvolging van de werken.” Dit bracht uiteraard aanzienlijke investeringen met zich mee, zowel in hetmachinepark als qua personeel. En het komt erop aan te blijven investeren, moderniseren en daarbij af en toe een – weliswaar berekende – grote sprong te wagen. Met de overname van Biwood, vorig jaar, staat SD Schrijnwerkerij anno 2022 nog sterker op vlak van interieurbouw en maatwerk. Zeker in een tijd dat de gekwalificeerde en ervaren vaklui schaars zijn, bleek deze overname dé oplossing voor een verdere groei.
De verbreding van de activiteiten was een succes. Stijn Dirken: “Interieurbouw is ondertussen goed voor 70 procent van onze activiteiten. Ook het belang van de badkamerinrichting is toegenomen. Vandaag spenderen we bijna evenveel tijd aan het klantenoverleg en ontwerp van de badkamer als de keuken. Uiteraard gaat dit gepaard met een 3D-ontwerp. Het aantal badkamerprojecten, vaak als onderdeel van totaalinrichting, neemt toe.” Logisch gevolg: ook in de toonzaal krijgt het sanitair extra aandacht. Dirken: “Het sanitair aanbod is ondertussen zo ruim, en evolueert ook sneller dat voorheen, dat we uiteraard onmogelijk alles kunnen tonen. Hiervoor verwijzen we de klanten door naar de toonzaal van retailgroep Brio. We kunnen erop vertrouwen dat ze daar correct worden geadviseerd.”
Een ander verhaal is dat van Cevek in Pelt, van oorsprong een HVAC-bedrijf dat op het juiste moment geëvolueerd is naar een totaalinrichter. Zaakvoerder Mattias Caers: “Het kwam er op aan bedachtzaam te werk te gaan, onze grenzen af te tasten en een netwerk van juiste partners uit te bouwen. Zo werken we samen met vaste schrijnwerkers waarop we kunnen vertrouwen.” Dit maakt dat Cevek niet langer alleen gespecialiseerd is in installatietechnieken maar sinds een zevental jaar een doorgroei heeft gemaakt naar badkamers en keukens waarbij vakmanschap, maatwerk en individueel design centraal staan. Totaalinrichting wint ook in dit bedrijf aan belang, vooral in de renovatiemarkt waarbij Cevek trouwens een apart en gespecialiseerd team op inzet. Ook deze verbreding van de activiteiten is ingegeven door de vraag van de klant. Kwestie van alle werken te stroomlijnen en de klant te ontzorgen met maar één aanpreekpunt. Dankzij de schaalvergroting gaat Cevek er vandaag ook prat op de afgesproken timing te respecteren. Dit maakt deel uit van de service die in het high-end segment doorslaggevend blijkt. Nog een opvallende trend: het groeiend belang van de wasplaats of laundry room in de woning. Mattias Caers: “Steeds vaker plaatsen we een douche in de wasplaats. Bij uitbreiding nemen we ook de interieurinrichting van deze ruimte voor onze rekening. Met aandacht voor ergonomie, maar ook het esthetische totaalplaatje dat aansluit bij de keuken, dressing en de rest van het interieur.”
Tim Lauryssen, productieverantwoordelijke bij interieurbedrijf Gyma in Brecht: “De laundry room wint inderdaad aan belang. Het liefst worden we als interieurbouwer al bij de ruwbouwplannen betrokken, bijvoorbeeld om een kledingschacht te voorzien.” Het verhaal van Gyma, familiebedrijf pur sang, begint 33 jaar geleden, initieel gespecialiseerd in gyprocwerken. Lauryssen: “Zo’n 25 jaar geleden zijn we gestart met een schrijnwerkerij, eerst kleinschalig, maar ondertussen geëvolueerd naar een uitgebreid modern atelier.” Naast keukens op maat, dressings en het maatwerk voor het hele interieur, neemt Gyma vandaag net zo goed de badkamer voor zijn rekening. Eén prijsofferte, één partner, één eindfactuur is daarbij het motto. “Zowel qua ontwerp, realisatie als plaatsing hebben we de expertise in huis. Voor de specifieke sanitaire werkzaamheden doen we een beroep op onderaannemers, weliswaar onder toezicht van onze projectleider.” Conclusie: verstandig ondernemen is niet een kwestie van het verbreden van de activiteiten, maar ook betrouwbare partners zoeken waar nodig. “Zo doen we niet alleen een beroep op Brio Group voor zowel keuken- als sanitaire toestellen, maar bijvoorbeeld ook voor marketingondersteuning. Ons nieuw logo en de daarbij horende website werden door Brio-approved communicatiepartner Intermedia gerealiseerd. Prima werk”, besluit Tim Lauryssen.
De verbreding van de markt maakt dat de rol van retailgroepen aanzienlijk is geëvolueerd. Peter Vanthienen van Brio: “We willen ons profileren ons als onestopshop voor deze ‘brede’ interieurbouwer, zowel productgewijs maar als wat andere groupdeals betreft. Ook communicatie- en marketingondersteuning maakt, indien gewenst, onderdeel uit van het partnerpakket, net als opleidingen.” Deze laatste rol – de informerende – is met het snel evoluerend aanbod niet onbelangrijk. Sommige partners geven aan dat ze vertrouwen op Brio om hen te informeren over de nieuwigheden. “Daarenboven komt dat steeds meer technologische snufjes hun weg vinden naar de badkamer, denk daarbij aan verwarmde spiegels met bluetooth muzieksysteem of het douchetoilet. Technologie ten dienste van het comfort”, aldus nog Vanthienen. “Maar dat vormt soms wel een uitdaging voor de installateur. We informeren en ondersteunen, waar nodig en gewenst, ook met infomomenten en opleidingen.” Mee met de markt, de trends en de concrete behoefte waar die allesomvattende interieurbouwer vandaag nood aan heeft.